*Eko*
Mina Meconopsis betonicifolia frön som jag sådde för en månad sedan har tittat upp!!! Härligt!
Men hur hålla de små, små plantorna vid liv? Vad är era bästa tips - råd???
rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif
Sollan
Åh, jag blir avundsjuk! Hur har du gjort??
*Eko*
CITAT (Sollan @ 10-04-2005, 10:05)
Åh, jag blir avundsjuk! Hur har du gjort??

[QUOTE]

Hej Sollan!

Jag gjorde som det stod på påsen:
rolleyes.gif

Jag sådde i en relativt djup såbädd med näringsrik jord underst och såjord överst, vattnade, strödde ut fråna och satte en plastfilm på. Sedan väntade jag i tio dagar medan såbädden stod inomhus i värmen och ljuset (söderfönster). På påsen stod det visserligen att man skulle vänta i 14 dagar. Därefter ställde jag såbädden utomhus Och vips! tongue.gif en härlig dag tittade jag in och fann tre gröna "prickar". Då nätterna var så kalla lyfte jag hela baletten åter inomhus och nu har jag 28 små gröna miniminiplantor!

MVH Eko
kerstin z5-6
Svala rötter o tidig omplantering .. rötterna växer bäst i + 10
Omskola i torvblandad blomjord av bra kvalite -de gillar gödsel (till skillnad från andra vallmo" sorter -detta är ju ingen vallmo papaver utan ett egen släkte )
Man kan lösa detta med att ställa plantorna svalt nattetid -avhärda tidigt , ingen direktsol på plantorna medan de är små
Lycka till
Boxer
CITAT (kerstin z5-6 @ 11-04-2005, 13:48)
Omskola i torvblandad blomjord av bra kvalite

Hur mycket torv i förhållande till jorden ska man ta?

Kan jag gödsla med brunnen hästskit, och i så fall hur mycket av den? unsure.gif
kerstin z5-6
Torv behövs inte mer än 1/4 av jorden omkring den -ko eller höstgödsel runt plantan men inte förrän den är etablerad och växer i rabatt
Boxer
*Tackar och bugar* biggrin.gif
Kajsa
Och mina Bergvallmo är uppe, som har stått ute sedan feb. längs husväggen, roligt för det var mina egna frön, har satt en vit också som ännu inte tittat upp. Men mycket annat är på gång nu i byttorna när värmen kommer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon