futurist
Hej!

Jag har tänkt och tänkt så min hjärna nästan har skrumpnat och nu behöver jag era kreativa hjärnor!

Läget: vårt hus är L-format och vi har en stor terass på ca 80 kvm, västvänd. Ca 1/3 av ena långsidan, den som vetter ut mot trädgården består av ett land på ca 3 x 1,5m och där finns även ett stort, vitt insynsskydd som mycket effektivt skärmar av mot trädgården (fult!). Solen kommer runt 12-tiden och sen är det sol fram till 16 ca. Jag bor i Zon 1.

Fråga: VAD skall jag göra med detta land??!! Där växer i princip ingenting utom ogräs just nu. Extra faktor i ekvationen: vi skall lägga om hela terassen nästa år, så det skall ju inte vara något permanent. Men som det ser ut nu går inte, det får ju hela mitt estetiska sinne i uppror varje gång jag tittar på det - vilket är ofta eftersom det ligger precis utanför fönstrena.
Vad skulle ni göra? Jag är verkligen öppen för precis alla förslag!

Tack på förhand!
Kattgräs
Sommarblommor, ettåriga?
Köp frön, så nu, eller köp småplantor. Komplettera med krukor, för höjdvariationer.

Sätt grönsaker på en del, sommarblommor på en annan del.

Kryddor i ett hörn kanske. Ev. i kruka så de inte sprider sig så mycket. smile.gif

Glöm inte de höstblommande, ringblommor i mängd är uppiggande framåt höstkanten och täcker rejält.
Näcken
Håller med kattgräs

Massor av sommarblommor, förodla, köp plantor och så direkt. Ekonomin får avgöra. Kanske en hel sommaräng av olika sommarblommor.

Sätt grönsaker och kryddor (går att flytta nästa år), om du gillar det.

Krasse sprider sig äl och kan täcka hela rabatten i mitten till slutet av sommaren.

Bygg eller köp ett spaljetorn och odla luktärtor, ger höjd åt rabatten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon