Klarar de sig utan vattning så länge? De som inte grott ännu är det ju ingen fara med men de som är små späda plantor kanske inte gillar att vara utan tillsyn i fyra dagar? Om man ställer dem på en bricka med lite vatten på, suger de åt sig för mycket då? Hur gör man med belysningen, låter den vara på dygnet runt i fyra dagar eller inte alls? Det vore inget kul om allt jag planterat skulle förstöras bara för att jag är tvungen att resa bort.
TeliaNet
10-04-2005, 11:47
4 dagar är inte så lång tid.
vattna ordentligt innan, de ska stå i vatten när du lämnar.
sätt en timer till belysningen.
Menar du att jag ska ställa dem på en bricka med vatten på? eller menar du att jag ska vattna dem så mycket att de blir genomdränkta?
Jag kom också att tänka på en timer men jag måste åka och köpa en i så fall. Är ju bra att ha annars också. Vilka tider på dygnet har du belysningen på?
TeliaNet
10-04-2005, 13:31
ställ växterna på en bricka och vattna, när de sugit upp allt så vattnar du lite till så de står i lite vatten.
belysningen hos mig är satt på 8:30-22:45, jag hade haft ännu längre lystid på om jag inte hade varit tvungen att sova i samma rum.
Jag tycker 4 dagar är ett gränsfall för vad växterna klarar. Man kan för all del vattna jättemycket, men det är inte alltid växterna klarar av att bli så blöta, för det måste dom ju vara minst halva tiden för att inte torka helt på slutet.
Sen är det inte så att det som inte grott klarar sig om det torkar. Minsta antydan till att fröet börjar sprätta gör att det måste ha vatten, om det torkar ut i det här stadiet är det tvärkört sen.
Kanske kan du be någon vattna en dag, eller kanske kan du fylla PET-flaskor som du gör lite hål i hänga ovanför brickorna och droppa lite sakta.
/Åsa
Håller med Åsa, vad det sen gäller belysningen så är det bättre att det får lysa dygnet runt i fyra dar än att det är mörkt.
Men fröerna som inte grott är ju i sålådor med lock på, de har jag inte behövt vattna sen jag planterade dem. Snarare är det så att jag måste torka fukt från locket hela tiden och lufta.
Jag har ingen som kan vattna men jag ska försöka med det som Claes föreslog. Jag får hoppas på det bästa. Det blir inte riktigt fyra dagar heller för jag åker på onsdag och kommer hem på söndag och då hinner jag vattna både innan jag åker och när jag kommer hem på söndag kväll.
Tack för svaren.
kerstin z5-6
10-04-2005, 20:42
Kanske jag kan ställa dem tillfälligt i en sålåda och sätta på locket lite halft, inte så att det blir tätt men så att fukten stannar kvar litegrann?
kerstin z5-6
12-04-2005, 11:50
borde gå -ja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.