Full version: melon!
izabelleask
Hej
Jag har fem små melon planter. Dom är inte högre än 5-6 cm. har hört att man ska ta väck sidobladen. Dom första bladen som kommer upp. Men ska jag verkligen göra det då blir det ju bara en pinne(stjälken kvar) För dom har ju bara dom bladen. Eller hur är det man ska göra med melonplanter?

Har satt vattenmelon och den annansort me som jag inte vet va den heter, den är liksom orang(liten å rund) Inte honungs melon.
Åsa, mälardalen zon 2
Nej du ska inte ta bort sidobladen. När melonen är större ca 1-1,5m kan man toppa en del av sidoSKOTTEN eller ta bort några helt som kommer ifall man vill, men man kan också låta melonen växa fritt utan beskärning allt beror på hurpass stor plats du har där du spaljerar dem.

Viktigt att komma ihåg med melon är att det måste vara varmt när man planterar ut dem det får som kallast vara +15. Och det får inte vara för varmt blir det för mycket över +30 så brukar det bli problem med pollineringen. +Det är skillda han och honblommor på plantan enbart honblommorna sätter frukt, är det ont om insekter kan man behöva handpollinera.
izabelleask
Undrar oxå om det går bra att flytta mina plantor från öst fönster till väst. Har gjort det idag och jag ser att det är mycket varame där, längre antal soltimmar, men tror ni att mina melon,parprika,gyllenbär och tomatplanter kan står i västfönster tills jag ska plantera ut dom.

jag har ju nämligen min balkong åt samma håll???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon