Latmask
Vi börjar med den lätta:

Vad är er favoritväxt i er trädgård? Om ni har en bild - lägg gärna in den. Det är så roligt att se!

Och sen den svåra: Om ni var tvungna att börja om från början med er trädgård, allt försvann över en natt. Vilka stora förändringar skulle ni göra då?
Christina i Taxinge~
Mina favoriter är utan den minsta tvekan ROSOR ! wub.gif
Jag har snart 300st och skulle inte kunna avvara en enda och fortfarande är önskelistan lång smile.gif

Det jag skulle göra om jag var tvungen att börja om från början med alltihop i min trädgård - JORDFÖRBÄTTRA !
Visserligen har jag gjort det vid varje plantering, men jag skulle göra det ännu mera sleep.gif smile.gif
susan.e

Grekisk lövkoja sår jag här och var i trädgården för att de doftar så gott!

Om jag skulle börja om... jag skulle börja med en genomtänkt inramning, vid närmare eftertanke skulle jag planera trädgården bättre, helheten..
mamamaggan
Favoriter : buskrosor, gammaldags och vildrosor ( sommarstugeträdgård är den enda trädgård jag har)

Ändra på : ingenting just nu, tycker om att det är lite " kaos " här och där så att jag kan fortsätta drömma och planera.
Ullet
FAvoriterna: Pioner!

Vad jag skulle göra om? Ja, du, planera bättre o höja upp alla rabatter samt lägga grus kring pallkragarna.
Näcken
Favoritväxt - Syrenbuddleja - det är så härligt att se hur den är full av fjärilar.

Ändra- Nja jag är i ombyggnadsfasen i en 70-talsträdgård så skulle jag ändra något är det husets placering på tomten.............annars har jag inte hunnit göra misstagen än
netaave
Favoritväxt är jättesvårt, kinesiska förgätmigejen är ju urvacker och kommer tidigt så den är favorit.
Senare är det nog rosorna eller möjligen toppklockorna.

Om jag skulle börja från början så skulle jag nog göra en damm med vattenfall.
mulle
Favorit??? Jag älskar dem alla... Kanske någon av klättrarna?
Om jag fick börja om från början genom att vrida klockan tillbaka skulle jag plantera några långsamt växande träd.
Annat skulle jag inte ändra på.
Mulle
Kajsa
Trädgårdsintresset går i vågor genom åren men nu är det rosor som gäller, skulle inte vilja ha en trädgård utan rosorna, en blandning av alla sorter, håller på för fullt och köper mycket sorter.

IRMA Balsgårdrosen har doft, frisk och fryser inte ner ett dugg.
Önskar ibland att det vore enklare med jorden som är sandig, det kräver massor av gödsel och kompost, matkompost för alla rosor ska trivas.
Micke
Favoriter har jag för många för att börja räkna upp här, men den hypotetiska frågeställningen är verklighet för mig - har snart grävt bort hela parhusbakgården för att skapa en helt ny trädgård.

Trädgården är inte stor (drygt 80 kvadrat) och krymper ännu mer p.g.a. ett nybyggt utetak samt två ännu obyggda träterasser, men resten kommer att bestå av upphöjda rabatter av storgatsten och stenläggning i varierande röd-svart färgsättning - inte ett grässträ ska finnas där!

På plats finns redan två bergsbambu, en eldkaprifol samt en uppstammad syrenbuske (antagligen får syrenen stryka på foten för en magnolia bara jag kan hitta ett nytt hem för den). Mycket klematis av olika sorter blir det mot plankstaketen på sidorna med olika perenner runt fötterna på dem. Mot det yttre spaljestaketet (finns en tät häck av ungersk syren bakom det) blir det antingen vin (Zilga) eller spaljerade fruktträd (äppel eller päron) samt perenner och/eller örter vid fötterna. I övrigt blir det mycket krukor av varierande storlekar för att skapa lite mer spänning och variation till den statiska yttre ramen. Fast jag hinner ännu ändra mig många gånger om... tongue.gif

Micke
nina L
Favoritväxter är just nu Liljekonvalj och blåsippa. och alla andra också biggrin.gif
Jag skulle inte göra om någonting, Jag har just börjat anlägga min. det fanns inget annat än syren !!(160kvm!) på tomten när jag fick den2001. Nu är de mesta bortränsat men rötter och allt! fy vilket arbete. Hade jag vetat det så hade jag kanske nte börjat med detta projekt.
så i år ska jag gräva ner alla träd och rosor som jag har haft i krukor tills nu. byggde nämnligen en kolonistuga förra sommaren. wub.gif
Zaz
ojoj så svårt med favoriterna... Funkia, klematis, kaprifol, backsippa, kungsängslilja, löjtnantshjärta, ormöga, alunrot, bambu, riddarsporre, stormhatt, besksöta...många fler....

Jag skulle nog försöka planera ihop allt lite mer, binda ihop med (enhetliga)gångplattor, lite mer komponerat efter färg (försöker bättre på det varje år genom att gräva och gräva o flytta...) sen skulle dammarna ha varit större, och med större fallhöjd mellan sig för att få mer fart och längre sträckning på vattenfallet... och, sen såklart, jordförbättring!
Yin o Yang

Höstanemon hör till mina favoriter i trädgården wub.gif . Om den plötsligt var borta, trädgården alltså, skulle jag ha mindre gräsmatta och mer planteringar, en damm, ett stenparti och en syrenberså smile.gif
amaira
Favoritväxt? Nej, det går inte. Det är olika beroende på säsong och årstid.

Det jag tycker bäst om med trädgården som helhet däremot är färgerna, dofterna, och att blomningen för bin, humlor och fjärilar börjar tidigt och slutar sent.

Just nu fladdrar det av påfågelöga, citronfjäril och nässelfjärilar. Kanske inte just nattetid, men dagtid rolleyes.gif .

Jag älskar verkligen dofterna!!! wub.gif
Den doft som är på gång just nu, är luktviol.
Har en hel matta av dem, och när de blommar som bäst och solen ligger på dessutom, då är luften mättad långt runt i kring.
Men än så länge har bara en och annan av dem slagit ut.

Trädgårdens färger är också en lisa för hjärta och själ.

Jag älskar djurlivet i min trädgård. Insekter, skalbaggar, blomflugor, fjärilar, grodor, paddor, salamandrar - ja, alltid finns där något att upptäcka.

För mig är min trädgård ett äventyr varje gång jag går in i den.

Rosorna är ljuvliga! De som doftar fyller också luften när de blommar.

Liksom kungsliljorna är ljuvligt doftande skönheter.

Kaprifolen ska vi inte tala om wub.gif .

Men allt som jag har, älskar jag. Och försvann det hela över en natt, så skulle det nog se ungefär likadant ut efter några år igen rolleyes.gif .
susan.e
dofterna är viktiga..minns min farmor och farfars trädgård med just luktviol. Underbart.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon