...sökes.var på mässan och blev med en salix helvetica, på stam, blev förtjust i de olivgröna ( i mitt tycke) bladen på denna träd/buske (stamhöjd ca. 1.50) men vet ju absolut ingenting om växten. impulsköp, mao: en snabb sökning på nätet gav inte så mkt till hands, speciellt som mina kunskaper i franska/holländska etc. är kassa. Ngn som vet vilken jordmån och växtbetingelser den gillar? tacksam för svar. odlar i zon 3/stockholm.
annars, om mässan;förvånandsvärt lite växter, mikt spapooler, gräsklippare och betong, etc samt ngn konstig bastu, men mindre växter. /nypan
...ingen som vet? på ngn sida stod det att det är en surjordsväxt, men ingen enhetlig info finns tillgänglig vad jag kan hitta. ngn måste veta...
Jag var inne på en finsk växtsida och kollade.
Enligt den vill busken ha sol eller halvskugga och fuktigt, gärna lerjord.
Det stod ingenting om kalk- eller surjord.
Mulle
tack mulle! vilken var adressen till sidan du kollade på? denna ex är ju ympad högt uppe på en stam (ett skott har runnit iväg under ympstället, bladen är större och grönare), det slog mig att den kanske inte är så härdig som angivelsen på lappen, zon5.
Här är sidan:
salix helveticaDen är tyvärr på finska men om du behöver hjälp med något kan jag översätta.
Trädet är härdigt till zon 5 i Finland vilket är det samma som zon 7 i Sverige.
Du kan alltså vara lugn!
Mulle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.