Jenny zon 1
10-04-2005, 19:10
Hej!
Idag har jag varit ute och pysslat i trädgården. Mina buxbom var alldeles gula i bladen efter vintern (glömde täcka dem och skydda dem mot vårsolen). Jag klippte till dem och fick bort de gula bladen. När jag precis gjort detta berättar min svärmor att man absolut inte får klippa sina buxbom förrän i juli/augusti. Vad kommer att hända mina små gröna klot?
Hälsningar Jenny
Big Gardener
12-04-2005, 13:16
Det som kan vara skadligt för Buxbom vid tidig klippning är om det kommer en riktig köldknäpp. Nyklippta grenar får lätt vinterskador och torkar ut. Men det inträffar oftast bara i riktigt kalla områden eller köldhål. Har du bara putsat lite är det ingen större fara.
Röta går också gärna in i de lite större grenarna om de beskärs tidigt, då växten inte är i tillväxt och därför inte har möjlighet att täppa igen vedkärlen.
Är du orolig och bara har ett fåtal plantor så förslår jag att du täcker plantorna på nätterna med någon lätt väv, duk eller vanliga lakan går utmärkt för att vara riktigt säker. Se till att plantorna inte har det torrt kommande växtsäsongen så ska det troligtvis inte vara några problem med vinterskador nästa säsong.