MrNorth
... och jag undrar om jag är den enda som har typ gult vatten nu efter vintern... pumpen har fått gå ca 1 veckan nu... och vattnet är lika gult som en skogstjärn... nåt jag ahr missat? jag ahr ngen fisk i dammen...

/Henrik
Nikko
Har du något filter till dammen.
Hade också problem med gult vatten, men sen jag köpt
ett filter blev vattnet klart och fint
ÅsaF
Testa att byta ut hälften av vattnet och gör rent filtret ofta.
MariaS
BYT INTE VATTEN!!!!!
Då får du istället en algblomning.
Det är fullt normalt att vattnet är grumligt på våren innan växtliheten kommer igång.
Pump och filter är vad som gäller tills dess.
När växterna tar över klarnar vattnet ganska fort och glädjen med dammen kommer istället.

Dessutom lägger jag till att bli inte förvånad om vattennivån sjunker när växterna börjar växa. det är INTE hål i din damm, utan växterna som "dricker" för att komma igång. Fyll då INTE på med nytt vatten från kran, utan med regnvatten vilket moder natur brukar sköta om.

MariaS
MrNorth
Jag har fiskat upp massvis med löv, grenar och dylikt (typ två skottkärror fulla) och sparkat igång pumpen. Jag ska börja bygga ett vattenfall nu snart och ska föröska bygga in lite filtrering även där... Växter har jag inte så gott om, ska inhandla lite när plantskolorna kommer igång

MVH
Henrik
MrNorth
Tjo!

Har byggt mtt vattenfall nu (kan posta en bild så fort jag tagit nån), och tyvärr så blev vattnet ännu grumligare av byggnadsmaterialet (trots jag sköljde sand o stenar o sånt. SÅ nu är det grått istället för gult wink.gif

Iaf så har jag kopplat in ett laguna-filter och hoppas på bättring snart + att lite regn kan pigga upp dammen. Har även kopplat in ett akvariefilter som pumpar 600 liter i timmen för att snabba upp det hela. Det verkar vara effektivt har rengjort det två gånger bara idag och det är mycket grus och småpartiklar som fastnar wink.gif Inhandlade även lite växter idag. När vattnet är dugligt skall jag släppa i lite fisk wub.gif

MVH
Henrik
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon