Full version: Sättpotatis.
Snorkeljohn
Jag undrar hur man bedömmer vilka sättpotatis man skall köpa. Vad har storleken för betydelse? Spelar det någon roll om groddarna har blivit långa och vita?
160kvm stort hus
Hej!

HAr väl inte riktigt svaret på din fråga.. Men jag vet att farfar brukar låta bli att köpa sättpotatis med för långa groddar. För dom hinner alltid gå av innan man själv hinner hem från affären...

Det andra är väl en fråga om smak.. Om du vill ha tidig eller sen potatis. Vi köper alltid rocket, tycker den är jättegod!! ( tidig ) sen så tar vi vanlig king edward ( ica potatis ) och groddar. Innan vi sätter ut den i landet, så har vi sen potatis oxå.

Mvh G
Gittan i Zon5
Såg på Gröna rum i veckan. Där var det en man som visade att för att sättpotatisen ska komma igång snabbt så ska den ha både groddar och rötter. Rötter får den om man lägger potatisen på en bädd av jord/torv.
KURT
Och storleken har ingen betydelse, Philippe Plöninge visade ju hur man kan bryta av enskilda groddar och plantera dessa och få en planta / grodd. Potatisodlare vill inte ha långa groddar eftersom de plantera med maskin, för hemma odlaren har det inte så stor betydelse.
Immix
Ska man låta de långa vita mörkergroddarna sitta kvar då om man ska förgro? Eller ska man bryta bort dem och låta nya groddar komma fram?
Tesa
En stor sättpotatis med många ögon sägs ju ge många men mindre potatisar och små potatis med få ögon ger färre men större...
Man kan också dela större potatisar och låta ytorna torka innan man sätter dem för att få "färre men större"

Man kan säkert låta de långa groddarna vara kvar men man får akta dem så de inte går av för då får ju sättpotatisen börja om från början och en del kraft har ju redan gått åt då...
Gossen Ruda
Jag har sparat några potatisar i en bytta i svalen. Skall groddarna vara uppåt eller myllas ner på längden? rolleyes.gif

Pirum
blink.gif laugh.gif

Det var bland det mest absurda... verkligen fantastisk bild. Och att de orkat skjuta så många långa skott! Jag har nån gång glömt potäter som trillar ner mellan trälårar, etc, men aldrig att jag fått så långa och fina groddar smile.gif
Susanne i Linköping
CITAT (Gossen Ruda @ 18-04-2005, 16:42)
Jag har sparat några potatisar i en bytta i svalen. Skall groddarna vara uppåt eller myllas ner på längden?  :rolleyes:

Ser ut ungefär som mina sättpotatisar brukar göra. Jag brukar sätta dem på någon knapp decimeters djup och lägga dem ner så att grodden hamnar lite diagonalt uppåt och groddspetsen hamnar ovan jord. OBS allvar!!! laugh.gif
KURT
Veckans Odla med P1 handlade bla om potatisodling, och Maj-Lis Pettersson påpekade också att man bör låta sättpotatisarna utvecka både groddar och rötter, innan man sätter dem.
Pirum
Tack för tipset, jag hade helt missat det programmet, tur att man kan lyssna på nätet smile.gif

Satte en fin Blå Kongo i växthuset i söndags (hink), den hade både rötter och groddar, får hoppas den växer fort smile.gif (vet att den inte är bland de tidigaste, så jag satte Rocket, Hamlet, ett par andra också)
nina L
CITAT (16kvm stor balkong @ 11-04-2005, 08:50)
" Om du vill ha tidig eller sen potatis. Vi köper alltid rocket, tycker den är jättegod!! ( tidig ) sen så tar vi vanlig king edward ( ica potatis ) och groddar. Innan vi sätter ut den i landet, så har vi sen potatis oxå.

Mvh G"

farligt farligt!
Du kan sprida nematoder och bladmögel i landet om du tar "köpepotatis"!
Nu har en helt ny typ av bladmögel kommit till sverige (enl. Maj Lis petterson) . De nya bladmögelsporerna kan övervintra flera år i jorden, minst 4 år. Förr spreds bladmögel med sättpotatisen, nu kan den finnas färdigt i jorden i väntan på rättförutsättning att "blomstra".
mkall
Har för mig att jag hört nån gång att man kan klyva sättpotatisar för att få stora typ bakpotatis, tror att det var Bintje det gällde?! Är det någon här som vet mer?

Mvh Mattias
Pirum
CITAT (Pirum @ 19-04-2005, 14:28)
Satte en fin Blå Kongo i växthuset i söndags (hink), den hade både rötter och groddar, får hoppas den växer fort smile.gif (vet att den inte är bland de tidigaste, så jag satte Rocket, Hamlet, ett par andra också)

Satte Hamlet, Rocket, Amandine, Blå Kongo, och ett par till i hink. Blå Kongo verkar vara tidigast (förmodligen pga bättre groddar), och blommar nu smile.gif

Blir lagom till midsommar hoppas jag smile.gif
Pirum
CITAT (Pirum @ 12-06-2005, 23:13)
Satte Hamlet, Rocket, Amandine, Blå Kongo, och ett par till i hink. Blå Kongo verkar vara tidigast (förmodligen pga bättre groddar), och blommar nu smile.gif

Blir lagom till midsommar hoppas jag smile.gif

Japp, idag kom de upp smile.gif Ca 7 veckor efter plantering i hinkar i växthus, sedan ett tag placerade utomhus i hink, gör en snabbrecension av de vi provade idag :

Hade tänkt att väga, notera, fota etc, men, nu blev vi så många som tog upp potäterna tillsammans att det inte blev läge för det.

Rocket : Ok skörd, för ett par av mina släktingar var detta dagens smakmässiga favorit. Hade inte blommat. Tämligen vit i både hud och insida, jag tycker inte den ser så spännande ut på potatis. Ok smak i min mening, klart bättre än köpepotatis dock. Storleken var nog 3-5 cm på de flesta knölar vi åt
Laila : Aningen fler men mindre knölar än Rocket. Vilket var väntat, Laila är ingen utpräglat tidig potatis. Aningen rosafärgat skal, svagt gul. Jag tyckte denna smakade bättre än Rocket. Blommade inte.
Hamlet : Förvånansvärt klen skörd. Beror nog delvis på att denna potatis pga inklämdhet i hörn fick mindre vatten och mindre sol. Knölstorleken på det som fanns var i klass med Rocket. Dessutom satt knölarna så djupt att de nog hindrades av stenarna i botten av hinken. Nästa år sätter jag Hamlet i större hink, för smaken var god. Aningen gul i både in och utsida, såg trevlig ut tycker jag. Blommade inte.
Amandine : Måhända bäst skörd av de jag tog upp idag. Avlånga, 4-6cm kanske. Favoriten hos de flesta kring bordet, kanske påverkades de av potatisens vackra utseende (ljust gul utsida, blekare invändigt). Blommade idag.
Blå Kongo : Vi fick nog ca ett dussin mestadels små (2-4cm) knölar från denna, och de smakade gott tycker jag, var genomlila och vackra. Tjockast skal av potatisarna vi åt idag. Blommade för ett tag sedan. Skörden påverkades dock sannolikt negativt av att hinken haft för dålig dränering, ett par stjälkar strök med, och då slutade de väl växa (samt tjocknade skalet).

Noterbart är för övrigt att köpesättarna (Hamlet och Blå Kongo) gav sämst skörd i hekto räknat, det är jag rätt säker på:) Så jag har inget emot att använda egna sättisar, bara de verkar friska.

Imorgon testar jag Amandine mot Beate (ingen av de båda blommar just nu). Idag bedömde jag själv potatisarnas godhet i denna ordning :

Delad etta: Blå Kongo/Amandine (smärtar mig att sätta en så modern potatis som Amandine så högt upp smile.gif )
Delad trea: Hamlet/ Laila
Femma : Rocket (men denna var ändå ok)

Amandine som blommar :
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon