CITAT (Pirum @ 12-06-2005, 23:13)
Satte Hamlet, Rocket, Amandine, Blå Kongo, och ett par till i hink. Blå Kongo verkar vara tidigast (förmodligen pga bättre groddar), och blommar nu

Blir lagom till midsommar hoppas jag

Japp, idag kom de upp

Ca 7 veckor efter plantering i hinkar i växthus, sedan ett tag placerade utomhus i hink, gör en snabbrecension av de vi provade idag :
Hade tänkt att väga, notera, fota etc, men, nu blev vi så många som tog upp potäterna tillsammans att det inte blev läge för det.
Rocket : Ok skörd, för ett par av mina släktingar var detta dagens smakmässiga favorit. Hade inte blommat. Tämligen vit i både hud och insida, jag tycker inte den ser så spännande ut på potatis. Ok smak i min mening, klart bättre än köpepotatis dock. Storleken var nog 3-5 cm på de flesta knölar vi åt
Laila : Aningen fler men mindre knölar än Rocket. Vilket var väntat, Laila är ingen utpräglat tidig potatis. Aningen rosafärgat skal, svagt gul. Jag tyckte denna smakade bättre än Rocket. Blommade inte.
Hamlet : Förvånansvärt klen skörd. Beror nog delvis på att denna potatis pga inklämdhet i hörn fick mindre vatten och mindre sol. Knölstorleken på det som fanns var i klass med Rocket. Dessutom satt knölarna så djupt att de nog hindrades av stenarna i botten av hinken. Nästa år sätter jag Hamlet i större hink, för smaken var god. Aningen gul i både in och utsida, såg trevlig ut tycker jag. Blommade inte.
Amandine : Måhända bäst skörd av de jag tog upp idag. Avlånga, 4-6cm kanske. Favoriten hos de flesta kring bordet, kanske påverkades de av potatisens vackra utseende (ljust gul utsida, blekare invändigt). Blommade idag.
Blå Kongo : Vi fick nog ca ett dussin mestadels små (2-4cm) knölar från denna, och de smakade gott tycker jag, var genomlila och vackra. Tjockast skal av potatisarna vi åt idag. Blommade för ett tag sedan. Skörden påverkades dock sannolikt negativt av att hinken haft för dålig dränering, ett par stjälkar strök med, och då slutade de väl växa (samt tjocknade skalet).
Noterbart är för övrigt att köpesättarna (Hamlet och Blå Kongo) gav sämst skörd i hekto räknat, det är jag rätt säker på:) Så jag har inget emot att använda egna sättisar, bara de verkar friska.
Imorgon testar jag Amandine mot Beate (ingen av de båda blommar just nu). Idag bedömde jag själv potatisarnas godhet i denna ordning :
Delad etta: Blå Kongo/Amandine (smärtar mig att sätta en så modern potatis som Amandine så högt upp

)
Delad trea: Hamlet/ Laila
Femma : Rocket (men denna var ändå ok)
Amandine som blommar :