Full version: Såträsk
Milex
Att ja, ja, ja ni hade rätt. Det ÄR kul i såträsket. Vilken skillnad det blir med lysrör rolleyes.gif Gubben tände till och byggde om hyllor och skruvade upp lysrör med timers. Jag shoppade till rejält på nätet och när jag var en tur till Göteborg. Om hälften av det jag sått klarar sig har jag ca 150 plantor!! Har fortfarande kvar 8 påsar att så. Mycket blir det biggrin.gif

Upptäckte att jag redan nu längtar efter nästa såperiod då jag ska börja så mycket tidigare och så mycket flera sorter och ännu mera perenner och....... Vart ska det sluta? Folk som hälsar på undrar redan nu vart jag ska sälja plantorna.
En får väl ändå tacke för nerdragningen i träsket. Det är skitkul smile.gif Men jag tänker inte hamna i något rosträsk eller något som helst annat träsk och hör sen biggrin.gif
Tesa
Hmmm...jag har sått 150 sorter...hittills... wacko.gif ...ifjol var det kanske bara ett 50-tal...
Man kan undra var det slutar...
Blubb...blubb........välkommen ner Milex.. laugh.gif ta med dig en snorkel...om du hinner..
kerstin z5-6
Så roligt ! det bubblar i så träsket -värre o värre brukar det bli -sen går det ner till underliga sorter men jakten på nya roliga är ständigt densamma smile.gif
Se till att gå med i nån trevlig förening som ordnar växtmarknader så ni kan bli av med lite plant o få en slant till nya frö -Många sår inte själva o blir väldigt glada över sorter ni sått för en billig slant ..
Eller
Det roligaste
-fixa en plantbytar träff i din närhet o byt .. alla åker hem med mer än de kom dit med.. ett underligt fenomen som brukar uppträda på sådana tillställningar biggrin.gif
Tesa
Jag hade välan tänkt att kanske sälja en del på växtmarknad här i Skee...kanske nåt för dig med Lena..
kerstin z5-6
Förresten kräver vissa perenner en ros som sällskap :)LOL
Milex
Ja till Skee kommer jag vet du. Men inte vet jag om jag klarar att göra mig av med mina växter unsure.gif Där kanske vi ses Tesa?

och du Kerstin är tyst........... biggrin.gif
kerstin z5-6
är du för fäst vid dem redan laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

perenner kräva dessa rosor
Se här på vår gemensamma lökplantering" att det stämmer smile.gif
vad vore rosorna utan prerennerna o tvärtom ? blink.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Milex
svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus, svartfläcksjuka, rosenrost, bladlus.........Jag hör inte vad du säger Kerstin!!!!!!
kerstin z5-6
sånt har vi inte , men sork ... tror jag ska cyanväte gasa hela rosgården .. mad.gif
Milex
Jag vet inte, men jag tror att det är OLAGLIGT med cyanväte gasning....................................................... biggrin.gif
tomba
Lagligt är dock en stor hungrig KATT rolleyes.gif
och så söt sen wub.gif
kerstin z5-6
Jag har 4 st ,grannen tre .. tror du de feta sorkarna går ovanpå snön ? icke !
De finns under den o under granriset som rosorna är täckta av ..
katt hjälper inte ett dugg vintertid mad.gif
Tesa
Hur cyanvätegasar man??
Hittade en läckande burk med nån karbidvariant i källaren här som det visade sig svärfäräldrarna använt nångång på hedenhöstiden att gasa sork med...
Sen har jag läst nånstans att man la ut karbid (sån till lampor) på fat till råttorna när det regnade och då åt dom det och blev törstiga och när dom drack så..exploderade dom... unsure.gif
Lena
Kerstin, vilken perenn är det du har framför de rosa rosorna på bilden?
Är det Sandmalört

Lena zon 4
Grönblomman
CITAT (Tesa @ 10-04-2005, 23:17)
Hmmm...jag har sått 150 sorter...hittills... wacko.gif ...ifjol var det kanske bara ett 50-tal...
Man kan undra var det slutar...
Blubb...blubb........välkommen ner Milex.. laugh.gif ta med dig en snorkel...om du hinner..

Det är första gången någonsin som jag sår, och jag har lyckats krama ihop 65 fröpåsar på cirka 3 månader blink.gif

Det börjar bli ganska oroligt i min mage tongue.gif
kerstin z5-6
Ja sandmalört är det ..

Karbid jo -det blåser ut dem .. ev halva trädgården med smile.gif
Men cyan är nog olagligt .. fast jag känner för det
Jag har skador på
Alla Gallica rosor uppätna -
Halva malus sarg. häcken -ringbarkad , många alba rosor o nya kanadensare -avätna ner till backen , gullregn , variegerad benved o gulbladig berberis -nerätan barkade , nyplanterat rödbladig Maus hopa -Ginnala lönnar mm ..
Igår kändes det som om jag ville sluta med trädgård -idag är jag mest arg
Tesa
Men du vet väl det Grönblomman att man behöver inte så alla fröna i en påse utan man kan spara till nästa år eller rent av byta med nån annan och på så vis få ÄNNU fler fröer...utan att det kostar mer än ev portot... tongue.gif :
Och så kan man samla eget frö..överallt...hos grannar, i naturen och säkert på en massa ställen där man egentligen inte får... rolleyes.gif
fiffigafrun
He he, småler när jag ser alla "stackare" trilla allt längre o längre ner i fröträsket för man vill ju inte vara ensam om sin last. laugh.gif

Fröpåsar kan man aldrig ha för många av.

Sen är det ju himla fint m lite rosor o pioner o annat till frösådderna också... Oj, så många fina sorter det finns!

(kanske några som trillar dit på det också?)

Stackars dig Kerstin med sorkarna. Skulle bli galen! Vi har nog också lite småsork men inga jättemarodörer som hos dig. Hararna brukar däremot vara flitiga. Har lindat in flera träd m finmaskigt hönsnät i år.
Grönblomman
Min flickväns mamma är riktigt trädgårdsinteresserad, och har hållit på med allt möjligt i alla år. När jag kom dit och ville byta fröer, såg jag till min förvåning att hon inte hade en blekaste koll på dem, och inte heller vilka de var.

Hon hade tydligen "tröttnat" på att fröså. Hur kan man det? laugh.gif
Zazu
jag tror inte jag kommer att hinna så alla mina frösorter, senast jag räknade låg det på 250 olika. och såhär efter mässan så kan jag lägga till ett 30-tal laugh.gif
skönt att man inte är ensam i såträsket.

mvh zazu
Milex
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-04-2005, 13:49)
Igår kändes det som om jag ville sluta med trädgård -idag är jag mest arg

Bättre att vara arg än uppgiven smile.gif

Det måste väl finnas någon här som har tips på hur man kan få bort sorkar. Fyra förslag kommer här.
1. Jag vet att några här har satt en slang till ett avgasrör på en moped och sedan stuckit ner den i ett sorkhål. Jag kommer dock inte ihåg hur utgasningen lyckades.
2. Skaffa flera vinneleker. Vad heter det på svenska? Vindflöjel kanske? Sorkar gillar väl inte när det vibrerar i marken?
2 Låna några ormar under sommaren och lägg ut i trädgården rolleyes.gif De äter väl sork?
3. Be alla oss som har fått tips och råd från dig att komma upp en helg på sorkjakt.

Hoppas du vinner kampen smile.gif
kerstin z5-6
TACK smile.gif
Jag tror helt enkelt att det är sorkår ... nu när snön tinat har de svårt att gömma sig undan mina tre rovdjur -den fjärde katten är mer en prydnadssak laugh.gif
(sorkarna ligger i snygga rader på bron om morgnarna )
men tack för värmande ord
De rosor som ev lägger av , ger nya gropar till den rosleverans som kommer i maj smile.gif smile.gif smile.gif biggrin.gif
man ska inte ge upp -bara bryta ihop och gå vidare biggrin.gif
Helen i Piteå Zon 5
Nämen så fruktansvärt hemskt Kerstin sad.gif tycker så synd om dig. Det är ju tur att känslan av att man vill sluta med trädgård går snabbt över och man får nya krafter att börja om på nytt igen. Blomqvist kommer ju till Umeå, du får nog syra bilen dit nästa helg rolleyes.gif Tröstekramar till dig! / Helen
Milex
Helt riktigt Kerstin! Det som en inte dör av det härdar en smile.gif
kerstin z5-6
har man trädgård och goda vänner att beklaga sig för brukar det mesta ordna sig ändå -rosorna i växthuset blommar i alla fall utan sorkbett laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Duibbelklick -nåja denna blommar nu
Helen i Piteå Zon 5
Woww, så vacker! / Helen
Sollan
Har inte fastnat i rosträsket...men den där dräglar jag avundsjukt över... smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon