Dulcamara
10-04-2005, 23:36
Till min bestörtning har Örtagårdens plantskola i år slutat sälja plantor på postorder och koncentrerar sig numer bara på fröer. Hos dem har jag genom åren köpt många intressanta plantor av krydd- och läkeväxter, bl a teatree, som blir fin i kruka. Men min senaste planta dog i vintras och jag vet inte alls hur jag skall få tag på en ny. Har letat genom alla Allt om Trädgårds länkar och sökt på Google, men hittar ingen som har den. Få verkar överhuvudtaget sälja plantor av örter och medicinalväxter per postorder. Och jag som också vill ha svartblommande salvia, svartvinbärssalvia och andra ömtåliga ljuvligheter som inte överlevt vintern...
Varför inte köpa frön och så istället?
Dulcamara
11-04-2005, 06:46
Jodå, det gör jag med det mest som går att så från frö, men t ex teatree har jag inte hittat och jag tror en del av salviorna också är sticklingsförökade. Men jag tar gärna emot tips på någon som kan ha frö till de här (IMpecta, min vanliga leverantör har det inte).
Pirkum fröhandel verkar i alla fall ha Tea Tree frön (leta på latinska namnet: Melaleuca alternifolia) . Sedan vet jag inte om det är olika innehåll av verksamma substanser, så att man av den anledningen bör välja klonförökade istället för frösådda?
Dulcamara
13-04-2005, 23:33
Tack för hjälpen! Jag tror nog att det är OK om det bara är rätt art och det verkar det ju vara. Är det någon som vet om det finns olika kloner av teatree?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.