netaave
11-04-2005, 07:19
Min mamma jobbade innan pensioneringen på växtodlingen på Lantbruksuniversitetet, där hade de en slags runda ca 2 cm höga glasburkar med lock som man lade en särskild sorts gropapper i, där lade man fröna och höll det lite fuktigt sen såg man exakt vilka frön som grodde och kunde plantera dom.
Jag fick några burkar som skulle kasseras och har även haft papper tills nu, undrar om någon vet var man kan köpa dessa papper. Jag har sökt på internet men vet inte riktigt vad de heter så det är svårt.
Vad hade pappret för funktion? Skulle det bara hålla fröna fuktiga? Gissar att det kan ha varit något kraftigare papper, typ filtrerpapper? Fåga annars SLU, de borde veta vad det heter. Men sedan kanske det ändå inte är så lätt att köpa som privatperson, förmodligen kan man göra eget, genom att klippa/stämpla ut ringar i lämpligt papper.
netaave
11-04-2005, 21:17
Fick veta idag att jag kan använda fuktade kaffefilter i burkarna.
kerstin z5-6
11-04-2005, 22:01
Tvättlapps metoden -så i fuktad tvättlapp av papper vik dubbel i plastpåse - kolla ofta -
förflytta de frö som grott till sålåda, kruka .. känns bökigt , men pionfrö har jag kört den metoden på
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.