|
Full version: Katt i rabatt
Har ett problem som snart får mig att begå brottslig verksamhet. Var för fösta gången ute i helgen och vårrensade i rabatterna lite och upptäckte att min rabatt använts till kattoalett. Baksidan på mitt radhus används inte så mycket så där har katterna kunnat vara ostörda. Min fråga är innan jag knäcker någon stackars katts nacke. Finns det något medel eller annat sätt som gör att de inte använder rabatten som toalett. Ursäkta min aggression.  Anledningen till min ilska är att jag har en liten dotter på 1 år som snart kommer älska att rota i sandlådor och jord.
Monica M zon 4
17-03-2003, 12:45
Finns medel att köpa och strö ut i rabatterna. Minns inte vad det heter men det finns bl a på Granngården. Själv köpte jag ett liknande preparat i Tyskland som heter Katzenschreck. Testa att plantera växterna så tätt att det inte finns nån lockande, bar jord som katterna kan komma åt. Vet inte om man kan plantera växter som katterna inte gillar men det kanske nån annan kan ge dig tips om. Själv är jag sur på grannens katter som envisas med att gräva i mitt grönsaksland. Har dock gett upp kampen nu och täcker landet med fiberväv.
Åsa, mälardalen zon 2
17-03-2003, 13:29
Det bästa är nog att se till att det inte finns bar jord ex. plantera tätt eller plantera marktäckare så att det inte blir någon bar jord, en annan bra sak när man planterar så att det inte blir så mycket bar jord är att man slipper rensa så mycket ogräs. När det gäller sandlådan är det nog enklast att göra ett lock till sandlådan så katterna inte kommer åt och göra ifrån sig där.
Åsa K, zon 1
17-03-2003, 13:50
Hej hej Jag som också är kattägare......förstår er till fullo. Det är ett oskick att släppa ut sina katter för att göra ifrån sig hos grannen Själv har jag "inhägnad" trädgård, så mina katter kan inte besvära grannarna, kolla min hemsida får ni se. Jag brukar täcka rabatterna med kyckling/höns-nät. Det funkar jättebra och ger dessutom stöd för växterna när de kommer upp. Det kan vara svårt att ta bort när växterna har vuxit igenom eller så får det ligga kvar hela säsongen. Medel att strö ut...  nja, har inte funnit något. Det finns massor av förslag...kaffesump, peppar, curry o.s.v. men allt måste förnyas så fort det regnat. Jag tror nog mest på nät!
Eva i Skåne
17-03-2003, 21:34
CITAT (Åsa K @ zon 1,17-03-2003, 13:50) Medel att strö ut...  nja, har inte funnit något. Det finns massor av förslag...kaffesump, peppar, curry o.s.v. men allt måste förnyas så fort det regnat. Jag tror nog mest på nät! Apelsinskal är ytterligare ett tips, men hur länge det hjälper vet jag inte
Bettson
23-03-2003, 21:51
Jag skulle ta det säkra före det osäkra. Lock på sandlådan definitivt. I övrigt kan man visa den lille rare kissen att man inte vill ha den på sin tomt, utan att direkt göra den illa. Ett hederligt obehag i form av att spruta vatten på den, gärna tillsammans med något särskilt fräsljud man själv kan komma på i ilskan gör susen. Har man inte vatten slangen redo nästa gång räcker det med fräsljudet så springer kissen all världens väg. Detta skadar inte katten på något sätt och är långt mindre skadligt än de kattsslagsmål katterna själva frivilligt utsätter sig för nu i mars. Det skall visst vara något erotiskt säger dom som vet. Jag gillar faktiskt katter även om det inte låter så, men i villaområden borde man inte låta sin katt springa utan tillsyn. Småbarn i sandlådor och kattbajs är inte kul. jag tycket inte heller det är kul när katterna kissar på min örtkryddor. Men kryddorna luktar gott och är fina när de går i blom också. Man får väl köpa kryddor till matlagningen i affärn. Kattskrället har kanske stor betydelse för någon så man får väl vara lite överseende.
Gunvor Nilsson
24-03-2003, 09:58
Jag har katter själv och förstår att du blir mordisk när du upptäckt att katter varit i din rabatt! Jag täcker mina rabatter med gräs på sommaren - på vintern "går mina katter ut - inne"! Jag har sagt åt mina grannar att spruta vatten på mina katter om dom är i deras rabatter - det går bra med en handspruta. Innan jag skaffade mej katterna hade jag undulater. När buren stod på altanen hade en främmande katt sin ögon på undulaterna och blev till sist så närgången att jag måste sätta stopp för besöken. Det blev blomsprutan med vatten och efter det slapp vi undulatuppvaktningen.
Mariann
24-03-2003, 11:24
blomspruta har jag också använt på min innekatt där han inte får vara, funkar utmärkt. Men ute är det nog en spann vatten eller slangen som gäller för att nå dom. vatten är det bästa för det skadar ju inte katten. PEPPAR ska man inte använda det skadar katten!
Men nu är det ju så att katterna inte är dumma på nåt sätt... De håller sig undan när vi är utomhus - de har vattenslangen och fräs- och schas-ljuden i gott minne! Men när vi har gått in passar de på... och de är ju nattdjur... hittar spår av dem i rabatterna igen nästa morgon... och nästa...
Hannele
24-03-2003, 18:58
" jag har en liten dotter på 1 år som snart kommer älska att rota i sandlådor och jord"
Det är gôrenkelt; plantera sånt som är mer intressant än jorden! Gräslök, persilja, smultron, vinbär... Sen får man täcka en eventuell sandlåda med nån plast, när barnet inte gräver där. Det kan vara måsar, vad som helst...
Eva i Norrköping
24-03-2003, 21:40
När vår dotter var liten och vi hade en sandlåda på tomten, lade vi ett nät av plast, typ sån som man kan ha som klätterstöd till klängväxter. Vi stagade upp med träribbor på två sidor, då blev det stadigt så det låg kvar, men lätt att ta bort. För övrigt får våra katter göra ifrån sig i våra rabatter om de vill, det är ju gödning det med? Omöjligt att stoppa dem, då måste man ju sitta på vakt dygnet runt. Här där vi bor är det katter i snart varje hus, så alla går till alla, tur det kanske, så det inte bara är våra som är "bovar".
När min son var 16 månader fick han Toxoplasmos — sprids alltså av katter i rabatter och sandlådor. Vi (han och jag) låg på sjukhus i över en vecka innan han fick sin diagnos. Läkaren tröstade mig med att det inte var farligt för honom själv, men jag skulle hålla honom borta från gravida kvinnor. Lätt sagt när jag själv väntade barn!! Var länge i valet och kvalet, men det slumpade sig så att min barnmorska hade varit ute för samma sak och kunde stödja mig i mina tankar. Min underbara dotter är idag vuxen, men hörselskadad blev hon. Och mitt nära nog hat till katter i mina rabatter har satt sina spår. Håller dem borta med alla de ovan nämnda medlen + hundar. Missförstå mig rätt: Jag har också katt (inne-) och de är alltså inte dem i sig jag hatar.
Tycker det är förvansvärt att det är legitimt att låta tamkatter ströva omkring och sprida sjukdomar och använda grannarns rabatter och sandlådor till kattoa.
Onyttigt vetande :
I Frankrike finns lika många katter som det finns invånare i Sverige!
Bettson
27-03-2003, 14:25
Vid all dressyr av djur är det ihärdighet och konsekvens som gäller. Ilsket fräsande (från mig allstå) och vattenslang fungerar alldeles utmärkt. Vi har gott om katter i området och det är ganska sällan de går in numera. Om de gör det så kissar de på mina kryddor, förmodligen för att de luktar gott. För det mesta ser man katterna ta en omväg och gå precis i tomtgränsen runt vår tomt. Ibland kan de till och med gå på staketet och hustaket på garaget på södra sidan av tomten för att undvika att gå in på tomten dagtid. Man kan kanske inte förlita sig på att de helt stannar ute från tomten nattetid men man minskar i alla fall problemet. Fräs på bara Bettson
Annika i Korsholm, Finland
31-03-2003, 09:19
När jag bodde i radhus, var det någon hankatt som pissade på ytterdörren och det luktade ju inte gott. Jag fick då rådet att köpa Bergamottolja från hälsokosten och blanda i vatten och spruta på dörren och i rabatterna så skulle katterna hållas borta. Och det fungerade, men det måste nog sprutas rätt ofta. Vill minnas att jag nog upprepade proceduren en gång i veckan och ibland oftare.
Nu bor jag på landet med egen katt och stor tomt så nu har jag inga problem med katt i rabatt. Hoppas att mina grannar inte har det heller! Sorkar och möss håller han också efter väldigt bra! Han har nog inga långa lediga stunder på sommaren utan jagar mest hela tiden. När det är kallt ute är det dock annorlunda!
Här har ni en till kattälskare! Vill bara påpeka det först som sist, så att ingen tror att det är själva arten jag ogillar... Jag ogillar en viss grannkatts beteende alldeles kolossalt! Förutom att denne Gustafliknande hanne sprayar omkring precis överallt och struntar i att gräva ned bajset, så vässar han klorna mot träden! I somras lyckades han ta livet av en gammal fin uppstammad syren och en alldeles nysatt rosenmandel! Han vässar klorna ända in i märgen på trädet, helt hysteriskt...träden klarade inte behandlingen utan tynade bort och dog. Jag provade kaffesump, massor av specialpreparat t ex "katteffekt", "cat away" och allt som min plånbok förmådde! Blomspruta? Ha! Han makar inte ens på sig! Denna säsong överväger jag allvarligt att köra högtryckstvätten mot kräket eller förgifta en burk makrill! Skämt åsido, vad f-n ska man ta sig till?!?!!?!? Att diskutera med ägarna har jag försökt på ett mycket vänligt sätt, de blev upprörda i alla fall och vägrade att tro att det var just deras lille kisse som gjort något sådant, trots att jag själv sett det massor av gånger och det är den enda katten i hela området... Suck, suck, suck....cementera trädgården? Skaffa en ung stark hanne som klår upp den? Skaffa rotweiler? Trött och less
Almdalen
06-04-2003, 18:57
Jag har också haft problem med grannars katter i radhusområde. Jag förstår inte varför de som har katt i stan inte håller sin katt inne tills den lärt sig var den skall göra sina behov. Jag har både katt och hund men ändå så kom grannars katter in, vattenpistol och diverse tillhygge var våra vapen. Men det hjälpte bara en kort tid, vår lösning blev lägenhet i stan och sedan ut på landet där katter hittar bättre toaletter än mina rabatter. Nu har vi dock andra problem som är lika jobbiga, mullvader och Rådjur. Ingegerd
Att flytta låter ju lite drastiskt...tror jag satsar på en kyss av högtryckstvätten istället...  Obs! Skämt! Sanna
Jag har katter som gärna gör kattlåda av vår lilla sandstrand. Har tagit sand från denna och lagt i små högar här och var i trädgården så att de åtminstone sprider toaletterna lite. Katter är som vi - de vill gärna ha nära till toaletten.
På öns sandlåda har vi ett lock med hönsnät med en lätt ram, som de största ungarna kan flytta.
Lägger man en hög sand i trädgården lockar man katterna dit, och slipper ett och annat besök på andra ställen där man mindre gärna vill ha dem.
Kattmatte
08-04-2003, 15:35
Stark citrondoft är inte säskilt upphetsande för en katt. Däremot klorin, ammoniak och såna starka dofter kan dra till sig katter i försök att 'bättra på signalstället'. Antingen kan man göra det obekvämt för katten och lägga ett hyfsat lager sten eller megakornigt grus så det blir svårt att gräva omkring. Staniol fungerar inomhus för katterna ogillar att gå på det men så vackert det blir med en stanniolbelagd rabatt vet jag inte. Det bästa är egentligen att antingen stänga inne eller stänga ute katten. Stängsel får man tydligen sätta upp utan bygglov till önskad höjd ...typ dryga 2 meter kanske för katter klättrar väldigt bra. Annars kan man be om bygglov för ett plank eller klä ett stängsel med klätterväxter så katten inte får plats att klättra in i radhustäppan? Svår fråga. Det finns ju 'automat duschar' i handeln som sprutar vatten på inkräktande djur. Risken är väl att små barn ocså kan drabbas? Jag vet inte. Själv har jag 11 katter i hägn och tycker att det tll syvende och sist nog är enklare att lära ett barn att ta det försiktigt med vad de gräver och tar i än att lära en katt att inte markera ett potentiellt bra doftställe eller be den byta toalett. Ingen vinner nog - det enda är väl att ha ögonen med sig hela tiden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|