Full version: strandkrassing
Elizabeth
Sådde strandkrassing (vit och violett) för några dagar sedan och den grodde jättebra. Det blir många plantor som så småningom ska skolas om. Ska de efteråt stå i varsin kruka fram till utplanteringen eller kan man ha t ex 3 st per kruka och plantera dem ut tillsammans (alltså med samma avstånd som i krukan) eller blir det för tätt?

Jag har ingen erfarenhet av att odla strandkrassing samt ont om plats på fönstrbrädan samt ingen extra belysning.

Hur stora blir plantorna i slutet av säsongen? (Jag har tänkt mig att ha dem som kantväxt i en rund rabatt med rosa sommarmalva i mitten).

Hälsar
Elizabeth
Betty
Jag sådde Strandkrassing förra året. Strödde ut rätt många frön i varje kruka. När jag skolade om småplantorna till 9x9cm-krukor så tog jag "tussar" - inte enochen, alltså som lobeliatussar ungefär... Den blir låg och rikblommande, utmärkt som kant. Du kommer nog att få en jättefin rabatt! smile.gif
Ciczi
Hej Elisabeth

Jag sådde strandkrassing förra året (ska så i år med) direkt på plats. Det beror ju så klart lite på var man bor. Vart bor du? Jag tyckte att det fungerade jättebra att direktså. Så här såg strandkrassingen ut i september. (Jag fick kameran då så jag har inga bilder tagna tidigare)
Min direktsådda strandkrassing blev mellan 10-15 cm hög och bredde ut slig lite lagom.

På den sista bilden syns lila strandkrassing precis till vänster om den lilla gången kantad av vita stenar.

Ciczi
Elizabeth
Betty, menar du att du inte delade alls innehållet av 9x9 cm krukan? Vad hade du för planteringsavstånd mellan tussarna då? Hur stora blev de i slutet av säsongen?

Ciczi, det låter intressant, jag ska göra ett parallell försök med direkt sådd. Min trädgård finns i Dalsland (zon 3 tror jag). Tänkte så nästa helg, det är väl inte för tidigt? Vad hade du för avstånd mellan fröna? (jag förstår att det kan bli svårt att säga, de är ju så små, men ungefär) Fina bilder, förresten. Blommorna på den översta ser blå ut, är det den violetta varianten eller har du hittat någon blåblommande?

Hälsar
Elizabeth
Betty
Jag sådde ca 20-30 frön i 9x9-krukor i såjord. Sen delade jag det till 3 - 4 tussar som jag satte i egna 9x9-krukor med plantjord. Planterade ut dem med ca 5 - 10 cm mellanrum.
I år gör jag det enklare för mig, jag sätter plantjord i 9x9-krukor med bara ett tunt lager såjord överst sen strör jaj ut ett 20-tal frön på det. Har tänkt dela på krukorna så jag får två tussar av varje kruka.
Mina plantor blev 10 - 15 cm höga och blommade hela säsongen ända till frosten. Sorten heter 'Violet Queen' och det är lila i både ljusare och något mörkare nyanser.
Cellestine
Man kan ju både förså och direktså , då kommer det nya blommor hela tiden , det går med många sommarblommor.

Mvh Cellestine. smile.gif
Ciczi
CITAT (Elizabeth @ 12-04-2005, 09:16)
Ciczi, det låter intressant, jag ska göra ett parallell försök med direkt sådd. Min trädgård finns i Dalsland (zon 3 tror jag). Tänkte så nästa helg, det är väl inte för tidigt? Vad hade du för avstånd mellan fröna? (jag förstår att det kan bli svårt att säga, de är ju så små, men ungefär) Fina bilder, förresten. Blommorna på den översta ser blå ut, är det den violetta varianten eller har du hittat någon blåblommande?

Hälsar
Elizabeth

Blommona på den översta bilden är "Violett Queen" så om de ser blå ut så är det ljuset som lurar.
När jag sådde så gjorde jag som fröpåsen påbjöd med jorden och sedan strösslade jag ut fröerna utan några speciella avstånd. Sedan fick det växa bäst det ville. Och det gjorde det. De höll sig ganska länge också. Tror att jag hade strandkrassing som blommade (det var den vita dock) in i slutet av oktober eller kanske till och med november. Minns inte så noga.

Lycka till med din sådd

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon