Thora
Men har läst någonstans att det är bäst att plantera på hösten?
Jag som hade tänkt att anlägga en rosenrabatt nu!
kerstin z5-6
Rosor kan planteras tidig vår -vattning de första v nödvändig -vilket inte är fallet de flesta höstar
bor man i zon 4 eller över rek INTE höstplantering av rosor alls -de brukar i många fall inte alls klara det
Så det är bara att plantera!
Vilka rosor ska du sätta ?
smile.gif
Thora
Tack för svaret!
Vi får väl se lite vad jag får tag på men har skrivit ned på min "Att köpa-lapp" bl.a. Louise Odier, Iceberg, Comte de Chambord - sen får vi se vad det blir.

Jag skulle vilja planera en Iceberg tillsammans med lite lavendel el. ev. Kantneptea och höstanemon. Fast jag har tänkt att göra det där det står full med tulpaner så jag vet inte hur jag ska få till det... unsure.gif
kerstin z5-6
Tulpanerna kan du gräva upp när de blommat o förvara torrt,mörkt med blasten kvar, över planteringstiden -sen gräver du ner de torra lökarna igen på sensommar höst
Thora
Ja det blir väl så jag får göra. Fast då hinner det väl gå en bit in på sommaren innan jag kan plantera rosorna och lavendeln? Höstanemonen ska ju planteras tidigt på våren om jag förstått rätt, men det kanske går att peta dit de bara så länge?
kerstin z5-6
ja , den borde väl få plats -köper du krukodlade rosor kan du plantera i juli om du vattnar bra
Thora
Vet du någon fin klätterros man skulle kunna ha tillsammans med en klematis? Jag har en Jackmani som jag skulle vilja ha något till
kerstin z5-6
Zon ? Färg ? läge
Thora
Zon 2, sol-halvskugga, rosa
kerstin z5-6
Jisses -du kan ha vad du vill
även om det bör vara minst 6 tim sol för att rosen ska prestera bra
Mina favoriter , fler i roslistan
Etude rosa
Händel-rosa-champange
Ilse Krohn Superior-vit grädd vit
Jazz-mörkt sammetsröd
Splendens-bild

Roslistan aot
MB1965
Ilse Krohn Superior-vit med fin doft eller Zephürine Drouhin är två av mina favoriter. Höstplantering fungerar utmärkt tycker jag. Satte 10 buskar förra året tex aug - sept. Alla är fina i år- så fina de nu kan vara efter kylan i mars

Ilse

Zephürine
kerstin z5-6
oj såg inte att du ville ha en Rosa klätterros -då föreslår jag Etude , New dawn eller Constance Spry
Pink Perpetué är en ständigblommande för z2
Thora
Tack för alla tipsen!
Det är bara så himla svårt att bestämma sig...
kerstin z5-6
Enkelt -ta alla laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon