Full version: Tips om äppelsort?
silverlök
Hej!

Jag ska bli med äppelträd och undrar om någon har tips på sort. Vill gärna ha en sort som passar framför allt till äppelkakor! Kan tyvärr inte äta äpplen naturella utan det måste bli i tillagad form.
violina
Gravensteiner är gott till äppelkaka, mognar i november och håller ett par månader. Jag har själv precis köpt ett familjeträd med 4 sorter på (aroma, Ingrid-Marie, Katja och Gravensteiner). Har ingen erfarenhet av familjeträd sedan innan men tycker det verkar praktiskt eftersom jag har en ny mindre trädgård och inte kunde bestämma mig för en sort. Sen kan man ju alltid ympa på fler sorter senare.
Maria i Helsingborg
Det underbaraste "lilla" äpplet i världen, Ingrid-Marie wub.gif
Cilla
Det finns flera äppelsorter för allergiker; Gloster (om man bor söderut), Filippa, Transparente Blanche och några till som också äppelallergiker brukar tåla väl.

Ett annat sätt för många allergiker att kunna äta äpplen är att klyfta dem och sätta in dem 10 sekunder i mikrovågsugnen.

På mässor där Pomologiska Sällskapet ställer ut brukar vi ha fest för äppelallergiker, och många äter färska äpplen för första gången.
Kat
Lobo är min absoluta favorit.

Ett hårt vinteräpple med vitt kött och röda nerver.
Blir tyvärr lätt angripet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon