Full version: Hästskit
Sonja.S
Eftersom jag bor relativt nära ett ridstall så funderade jag på om man skulle kunna få lite hästskit av dom. Om jag nu får ta, så antar jag att den är färsk och luktar samt innehåller inte bara skit utan även halm eller spån. Hur går jag sedan tillväga. Jag har en radhusträdgård så det får inte bli illaluktande så grannarna blir sura. Vad innebär att skiten har "brunnit" hur gör man då och spelar det någon roll om den är "färsk"? smile.gif
KURT
Idealt är att få tag i hästgödsel som är baseerad på halm och som är ca 3 år gammal! Färsk hästgödsel tycker jag att det är bättre att ta på hösten så att den får "ligga" till sig under den kalla årstiden (då luktar det inte heller).
Tjosan
Jag tycker hästskit luktar förvånandsvärt lite.
Jag har nyligt lastat upp en hög i trädgården som jag sen ska gödsla ut och den luktade lite första dagen.. nu ingenting, tills man rör om i den antar jag. den är relativt färsk.
tomba
då jag inte har fått tag på annat än färsk gödsel brukar jag gräva ett dike, fylla det med gödsel och täcka över med odlingsjorden ca 20cm tjokt ( beroende på växtslag ) på så sätt brinner gödseln ett tag innan rötterna når den och bränns inte så lätt. Man undviker lukt och får en varm odlingsbädd vilket de flesta växter tycker om. Lycka till sleep.gif smile.gif
Anna i Örsjö
Hej Sonja!

När jag var tonåring hade vi häst hemma. biggrin.gif biggrin.gif Min mamma tog då en spann fyllde den till hälften med färsk hästskit (alltså enbart avföringen) fyllde på med vatten och lät det stå till nästa dag. Då hällde hon av ca en liter eller två i vattenkannan fyllde kannan med vatten och vattnade tomaterna i drivhuset. Spannenfyllde hon åter med vatten och fortsatte så tills det inte fanns någon skit kvar. tongue.gif

Tomatplanterna växte så det knakade och gav massor av tomater. wub.gif

Hälsningar Anna i Örsjö

PS hastskit luktar inget under vatten. DS laugh.gif laugh.gif
Aurora
CITAT (tomba @ 12-04-2005, 10:03)
då jag inte har fått tag på annat än färsk gödsel brukar jag gräva ett dike, fylla det med gödsel och täcka över med odlingsjorden ca 20cm tjokt ( beroende på växtslag ) på så sätt brinner gödseln ett tag innan rötterna når den och bränns inte så lätt. Man undviker lukt och får en varm odlingsbädd vilket de flesta växter tycker om. Lycka till   sleep.gif  :)

Jättebra tips! Det ska jag verkligen prova! Har lyckan att ha en egen häst så hästskit är det gott om laugh.gif

/Aurora
Shaggy
Nu vet jag inte hur det stallet sköter sin gödsel men det är väldigt vanligt att man har en gödselstack en hel vinter innan man gör något åt den. Om du gräver i stacken så skulle det betyda att du kommer in till äldre material som redan har brunnit.
På dom flesta stall så får man hämta gödsel gratis framförallt om det är spånblandat då den inte är så populär på marknaden pga sitt innehåll av terpener. Om gödseln innehåller torv så är den genast mycket eftertraktad på marknaden och då kan man få betala en slant (dock inte på alla ställen).
Jag har egen häst som står på torv så jag har släpat hem massvis med gödsel som ska grävas ner i jorden så snart som möjligt. Det som retar mig lite är att det blir massor kvar av gödselstacken som inte kommer hem till mitt trädgårdsland och det är ju kanonbra näring. Just nu planerar jag att odla lite grann direkt på gödselstan men frågan är om det är så näringsrikt så att det växer för fort och bara blir vattnigt.
tomba
Vattenmelon e kanon på "stacken" även pumppor och andra i deras släkt sleep.gif
Ammari
Hur sår man vattenmelon och pumpor på stack?
KURT
CITAT (Ammari @ 24-04-2005, 21:53)
Hur sår man vattenmelon och pumpor på stack?

Om man ändå har en hög med gödsel (en stack!) som skall ligga en säsong, så kan man passa på att odla värmekrävande och näringskrävande arter på högen.
tomba
Det bästa är nog att förgro i vanlig såjord i en grop på högen eller i kruka och sen plantera de små liven då de växt till sej lite. ca. 20-30cm wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon