anna_rispan
Det är nyfikenheten som driver mig. Är det nån som vill berätta mer exakt så är det klart ni får.

Jag ska jobba säsong inom kyrkogårdförvaltning.
Lars-Olof Arvids
Jag jobbar inte inom trädgård, men på ett naturkonsultföretag kommer man ju in på lite besläktade ämnen ibland! smile.gif

http://www.naturcentrum.se

Olle
fruberglund
Nej men vill hemskt gärna. Ska bara skaffa mig en utbildning först smile.gif
netaave
Nej jag jobbar bara inom min egen trädgård tongue.gif
Micke
Vuxenstuderar till trädgårdsmästare och får stå i som bara den för att skrapa ihop 25 arbetsveckor praktik inom två år - vid sidan om jobb, familj och egen trädgård. Har aldrig haft så roligt i hela mitt liv... biggrin.gif

Micke
anna_rispan
Åhå vågar du berätta vart du studerar det. Såg att det fanns en KY trädgårdsmästare i Enköping på mässan i helgen. Men det kan ju finnas fler. Vad är det man jobbar med sedan, som färdig trädgårdsmästare??
Micke
Nja Anna, jag bor ju faktiskt i Finland så det kanske inte hjälper dig så mycket, men det finns ett trädgårdsinstitut här som heter Överby bara 15 minuter med bil från där jag bor och all utbildning (trädgårdsmästare med inriktning på plantskola eller park samt hortonom) går på svenska - fast vi måste förstås lära oss alla växtnamn på finska också...

Det är en vuxenutbildning på två år med ungefär en närvarovecka per månad, övriga tiden ägnas åt praktik och självstudier - och den går faktiskt att kombinera med jobb (75 procents arbetstid håller jag) även om det är tufft. Studietakten är också mördande och kräver en hel del självdisciplin, vi ska i alla fall lära oss allt som "ungdomarna" gör på tre år på en tid som är något kortare än två år. Papper på att vi är färdiga trädgårdsmästare får vi inte automatiskt, utan vi ska därtill i slutändan avlägga ett yrkesprov som omfattar tre dagar för att bevisa att vi behärskar vår inriktning.

Vad jobbsidan beträffar finns det mycket att välja mellan; plantskolor, grönsaksproduktion i växthus eller på friland, parkskötsel, trädgårdsanläggning, gardencenters eller att starta eget. Det sistnämnda är väl det jag närmast lutar mot, om inte annat skulle jag för en gångs skull få en chef jag tycker om och respekterar... wink.gif

Över huvud taget råder det i Finland ljusa utsikter inom den s.k. parksidan (anläggning, skötsel och försäljning), det är en av de kraftigaste växande områdena i hela landet för tillfället och därtill är många av de etablerade arbetstagarna och företagarna på väg i pension eftersom majoriteten tillhör de stora efterkrigstidsgenerationerna...

Micke
Christer i Falköping
Ja, numera gör jag det. Har ju köpt mig en handelsträdgård biggrin.gif
Christer.
mickes trg
Jag jobbar med trädgård, har egen anläggnings firma och odlar en del själv.
Det är sååå roligt
mulle
Ibland jobbar jag som trädgårdsjournalist.
Mulle
tomba
Har den utbildning som micke talade om skaffad (i ungdomen) men jag är numera bara hobbyträdgårdsmästare.
jag gick ochså i Överby det sista året.
Har inte sett den positiva utvecklingen i österbotten som micke beskriver men ser fram emot den med stor spänning smile.gif smile.gif smile.gif
Micke
CITAT (tomba @ 12-04-2005, 08:35)
Har inte sett den positiva utvecklingen i österbotten som micke beskriver men ser fram emot den med stor spänning smile.gif smile.gif smile.gif

Aj, sjutton då, glömde ju bort att det finns ett Finland utanför Ring III också... tongue.gif

Micke
Kristina i Skåne
Jag jobbar med trädgård på en folkhögskola där det bla går deltagare med förvärvade hjärnskador. Vi håller på att bygga upp en trädgård och vi har ett växthus på 120 kvm där deltagare ska får vara med och uppleva trädgård och NJUTA och arbeta!
Madeleine1
Nej, tyvärr inte. Men jag har varit såååå nära att söka utbildningen i Enköping. wub.gif Kanske till nästa år? Frågan är bara hur stor chans jag har att komma in när jag inte har arbetat i trädgårdsnäringen (det får man poäng för i sökprocessen). sad.gif
Hur stor är konkurrensen - har jag nån chans? Nån som vet?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon