Nja Anna, jag bor ju faktiskt i Finland så det kanske inte hjälper dig så mycket, men det finns ett trädgårdsinstitut här som heter Överby bara 15 minuter med bil från där jag bor och all utbildning (trädgårdsmästare med inriktning på plantskola eller park samt hortonom) går på svenska - fast vi måste förstås lära oss alla växtnamn på finska också...
Det är en vuxenutbildning på två år med ungefär en närvarovecka per månad, övriga tiden ägnas åt praktik och självstudier - och den går faktiskt att kombinera med jobb (75 procents arbetstid håller jag) även om det är tufft. Studietakten är också mördande och kräver en hel del självdisciplin, vi ska i alla fall lära oss allt som "ungdomarna" gör på tre år på en tid som är något kortare än två år. Papper på att vi är färdiga trädgårdsmästare får vi inte automatiskt, utan vi ska därtill i slutändan avlägga ett yrkesprov som omfattar tre dagar för att bevisa att vi behärskar vår inriktning.
Vad jobbsidan beträffar finns det mycket att välja mellan; plantskolor, grönsaksproduktion i växthus eller på friland, parkskötsel, trädgårdsanläggning, gardencenters eller att starta eget. Det sistnämnda är väl det jag närmast lutar mot, om inte annat skulle jag för en gångs skull få en chef jag tycker om och respekterar...
Över huvud taget råder det i Finland ljusa utsikter inom den s.k. parksidan (anläggning, skötsel och försäljning), det är en av de kraftigaste växande områdena i hela landet för tillfället och därtill är många av de etablerade arbetstagarna och företagarna på väg i pension eftersom majoriteten tillhör de stora efterkrigstidsgenerationerna...
Micke