pimpinell
Hej !!!
Bor i ett villaområde och blir snart desparat . Grannarna tror att jag har blivit knäpp efter att ha hängt upp CD-skivor i varenda träd samt på pinnar i rabatterna.
Dessutom sitter det oasispinnar doppade i blodmjöl i varenda rabatt ( minst 1 per kvm och det är mycket...). Inte en tulpan har jag kvar.
Rådjuren måste verkligen äta dem med CD-skivorna dinglande på näsan!!!
Blodmjöl bryr de sig inte ett dugg om.
Är det någon som har erfarenhet av geting-snurrorna som
finns på www.vindsnurror.nu ?
Tacksam för alla tips jag kan få.

Christine
huh.gif sad.gif
rutis
Jag har aldrig provat vindsnurror, men det jag har hört är att det inte gör så stor nytta. Jag använder mig av "råodör", som verkligen stinker ruttet (och är väl det också), tycker att det har fungerat bra. Man köper det på burk, kostar väl knappt 200 kr, men det är drygt.
pimpinell
Tack för tipset, men hur är det med råodör ? sprayar man det på
varenda växt ? och hur ofta p.säsong ? klarar medlet regn ?

Hälsningar
Christine
mulle
Jag har testat vindsnurror och dem gav rådjuren blanka fan i! Samma gällde för CD-skivorna.
Placera ut de WC-blommor som luktar allra äckligast parfym - de är ofta de billigaste i lågprisbutiken.... smile.gif
Köp tabasco, förtunna med vatten och spraya över de växter du vill ha kvar. Upprepa efter kraftiga regn.
På det här sättet håller jag marodörerna borta. Det har funkat i tre år nu. Men om jag slarvar med någon rabatt är de genast där... mad.gif
Lycka till!
Mulle
*16 kvm stor balkong!*
Hej!
Rådjur vänjer sig, det är därför vindsnurror och sånt inte fungerar...

Farfar brukar alltid strö blodmjöl över alla tulpaner ( bara lite grann ) och då får tulpanerna vara ifred.
Det är det enda som har fungerat. Han har provat det mesta: vargurin, oasis dopp med diverse illaluktande medel osv. Men rådjuren går bara förbi eller runt.
Så direkt sprut på blommorna tror jag är det enda.

Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon