Vi har köpt ett gammalt hus med en gammal igenvuxen trädgård där det mesta av den forna glansen är borta. Ett stort glädjeämne i trädgården är dock påskliljor i massor som dyker upp på de mest oväntade ställen. Eftersom sorten verkar vara mycket tålig som överlevt alla år av vanskötsel skulle jag vilja föröka och dela dessa solstrålar i trädgården. När gör jag det? Nu när de blommat ut eller i höst?
/Karin P
när dom har blommat ut, och bladen vissnat gräver du upp dom och förvarar dom tort och mörkt, över sommaren.
sedan planterar du ut dom till hösten där du vill ha dom.
Du kan ta upp och dela dem nu, tänk bara på att vattna ordentligt i den nya "gropen" innan du sätter ner dem. Risken med sådana som blommar eller inte slagit ut är att blommorna kanske vissnar. Vill du vara säler, vänta tills blomningen är över.
Mvh
Fenja
Hej Fenja och andra kunniga.
Menar du att jag kan plantera om dem direkt efter blomningen utan att ta upp dem och torka dem till hösten? Jag tänkte lite på Gunnel Karlsson i Gröna rum som beställde gröna blommande påskliljor med lökar från England för utplantering. Dvs tror engelsmännen och Gunnel att de klarar en sådan transport borde jag kunna flytta runt dem på tomten.
/Karin P
Jag hade en massa påskliljor på de mest omöjliga platser och dem har jag flyttat fullständigt respektlöst när som helst. Ingen har tagit skada av det.
Mulle
Jag har också en massa vilda småpåskliljor och har delat och planterat om så här års - det är bara att tuta och köra. Min erfarenhet är att de man planterar om blommar lite senare det året man planterat om dem, men annars händer inte något speciellt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.