Full version: Kompost
nejlika
Hur vet man att komposten är färdig brunnen?
solkatten
komposten "brinner" inte det är skit som gör det laugh.gif
När det i komposten ser ut som jord är det dags att hiva ut det i rabatten.
Har du en kompost med bara köksavfall blir den väldigt näringsrik och du får lägga ut tunnt. Är det en trädgårdkompost är den inte lika näringsrik och kan läggas ut i tjockare lager.
tomba
Kompostens nedbrytningsprocess benämns oftast som att den brinner dock ej med låga laugh.gif
Komposten har lite olika grad av färdig, det beror på vad du skall ha den till.
Om du skall gödsla krukväxter inomhus bör den vara skogsdoftande gärna maskgenomäten. (ca 2 år) Men om du använder den i trädgården kan den vara lite mindre genomarbetad (1 år)
Tumregeln är: materialet "startar" inte efter omgrävning, luktar skog (inte apa) smile.gif =klar wink.gif
nejlika
Tack för svaren, men jag har änu en fråga.
Kan man så direkt efter att ha blandat kompost i jorden?
fiddeli
Njae. Kompost är ju ett sätt att gödsla jorden och sådder vill ha mager jord. Det kan gå men sådden kan också "brännas" bort.
Strö ett lager mager jord på, ca 1 cm och så på det och fyll på med mager jord över fröna så kan det gå bättre. Men om du tillsätter kompost på hösten så kan du så på våren.
mrsgreen
Vänta lite nu, man inte ska så på nygödslad jord, gäller det även om jag nu lagt på blåkorn?
På blåkornspåsen står att jag ska gödsla på våren.
När jag sen vill så frön ska jag lägga på mager jord för att fröna ska kunna gro??
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon