Dzad
De flesta av mina krukor som står utomhus med ekollon, lönnfrön (tyvärr nergrävda istället för på ytan) samt andra trädfrön t.ex. oxel o. lind står i sandblandad jord eller i lerblandad jord från gräsmattan. Jorden har liksom blivit hård och klumpat ihop sig. Visst är det kallt ännu och det bidrar till stelheten, men tror ändå inte den blir porös och bra av sig själv.
Tog in en kruka och rörde om och krossade klumparna... då blev jorden nog lucker och bra, men jag är lite fundersam hur bra dessa frön gror i denna jord. Vad tror ni?

Lönnfröna borde jag väl åtminstone ta och lägga på ytan, fast det har jag tänkt göra senare i vår eftersom de frön jag haft liggande lite här som där i solen grott snabbt och inte klarar väl sig de utomhus ännu? Jag har åtminstone satt dem inomhus.
Leder mig till en annan fråga: När behöver man inte längre ta in trädfrön som gror? Klarar sig nygrodda växter i regel i maj i zon 5 eller är det juni som gäller?
Antagligen gror väl inte t.ex. ekollon innan det är tillräckligt varmt, men man vet ju aldrig vad t.ex. solen kan ställa till med i värmeskillnad också.
kerstin z5-6
Frösådder ska stå i skuggan -då gror de ute när det är dags ..oavsett zon -har inget kommit upp händer inget med dem oavsett hur kallt det blir >Jag tror du är lite för otålig o stör dina sådder för mkt LOL :)Ett välkänt fenomen laugh.gif Gror de ute i maj brukar de klara det bra
Christer i Falköping
Ja, Kerstin har rätt! Sluta pilla i dina sådder, även om det kliar i fingrarna laugh.gif de sköter sig så bra själva biggrin.gif
Christer.
Dzad
Haha, fast lönnfröna som ligger på marken eller på ytan gror ändå fastän de står i skugga. Dock inte de jag satt under jord... men bara en fråga: Ska jag verkligen inte ta fram lönnfrön från jorden snart? Alltså de behöver ju ljus för att gro, och om än jag inte vill att de ska gro nu så vill jag ju att de ska gro i maj, och inte kan de väl gro då heller om de är under jordytan?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon