Dzad
De flesta av mina krukor som str utomhus med ekollon, lnnfrn (tyvrr nergrvda istllet fr p ytan) samt andra trdfrn t.ex. oxel o. lind str i sandblandad jord eller i lerblandad jord frn grsmattan. Jorden har liksom blivit hrd och klumpat ihop sig. Visst r det kallt nnu och det bidrar till stelheten, men tror nd inte den blir pors och bra av sig sjlv.
Tog in en kruka och rrde om och krossade klumparna... d blev jorden nog lucker och bra, men jag r lite fundersam hur bra dessa frn gror i denna jord. Vad tror ni?

Lnnfrna borde jag vl tminstone ta och lgga p ytan, fast det har jag tnkt gra senare i vr eftersom de frn jag haft liggande lite hr som dr i solen grott snabbt och inte klarar vl sig de utomhus nnu? Jag har tminstone satt dem inomhus.
Leder mig till en annan frga: Nr behver man inte lngre ta in trdfrn som gror? Klarar sig nygrodda vxter i regel i maj i zon 5 eller r det juni som gller?
Antagligen gror vl inte t.ex. ekollon innan det r tillrckligt varmt, men man vet ju aldrig vad t.ex. solen kan stlla till med i vrmeskillnad ocks.
kerstin z5-6
Frsdder ska st i skuggan -d gror de ute nr det r dags ..oavsett zon -har inget kommit upp hnder inget med dem oavsett hur kallt det blir >Jag tror du r lite fr otlig o str dina sdder fr mkt LOL :)Ett vlknt fenomen laugh.gif Gror de ute i maj brukar de klara det bra
Christer i Falkping
Ja, Kerstin har rtt! Sluta pilla i dina sdder, ven om det kliar i fingrarna laugh.gif de skter sig s bra sjlva biggrin.gif
Christer.
Dzad
Haha, fast lnnfrna som ligger p marken eller p ytan gror nd fastn de str i skugga. Dock inte de jag satt under jord... men bara en frga: Ska jag verkligen inte ta fram lnnfrn frn jorden snart? Allts de behver ju ljus fr att gro, och om n jag inte vill att de ska gro nu s vill jag ju att de ska gro i maj, och inte kan de vl gro d heller om de r under jordytan?
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon