De flesta av mina krukor som står utomhus med ekollon, lönnfrön (tyvärr nergrävda istället för på ytan) samt andra trädfrön t.ex. oxel o. lind står i sandblandad jord eller i lerblandad jord från gräsmattan. Jorden har liksom blivit hård och klumpat ihop sig. Visst är det kallt ännu och det bidrar till stelheten, men tror ändå inte den blir porös och bra av sig själv.
Tog in en kruka och rörde om och krossade klumparna... då blev jorden nog lucker och bra, men jag är lite fundersam hur bra dessa frön gror i denna jord. Vad tror ni?
Lönnfröna borde jag väl åtminstone ta och lägga på ytan, fast det har jag tänkt göra senare i vår eftersom de frön jag haft liggande lite här som där i solen grott snabbt och inte klarar väl sig de utomhus ännu? Jag har åtminstone satt dem inomhus.
Leder mig till en annan fråga: När behöver man inte längre ta in trädfrön som gror? Klarar sig nygrodda växter i regel i maj i zon 5 eller är det juni som gäller?
Antagligen gror väl inte t.ex. ekollon innan det är tillräckligt varmt, men man vet ju aldrig vad t.ex. solen kan ställa till med i värmeskillnad också.