CITAT (Airamya @ 15-04-2005, 13:00)
Jag vill också... ha. allt det där. Men hur i hela friden får man in ett flera meter högt träd i mitten av huset?? Byggde ni huset runt trädet?
Ett kök byggt som ett växthus o höstlöv på golvet... Cilla, jag är helt hysteriskt fascinerad av din tankeförmåga!
Och Pimpinellifolia Plena ---> förstår att du njuter

Kajsa - din bild på din Mozart var det som fick mig att köpa två plantor och dessutom behålla de 2 eller 3 som visade sig vara felmärkta och var Mozart... Det är en så glad ros!
Airamya - En 9 meters torrfura får man in mitt i ett hus när man bygger ;-). Vi hade torrfuran i planen liksom vi hade plan för när bjälklag och rör kunde läggas.
Helkul när källaren och gunden var lagd och det var dags för torrfuran. Vi pep upp till Dalarna en helg mitt i vintern och fick hjälp av en hel by att bära den ett gott stycke över ett kalhygge (som dessutom var plöjt med 1 meter djupa fåror).
Dagen därpå riktig snöstorm med stark vind. 40 mil att köra och jag ville inte att furan skulle impregneras av salt, grus och modd från vägen. Byborna hjälpte till igen genom att hämta avlagda tapetrullar som bivit över från 70talstapetseringar. Ni vet såna där storblommiga i skrikigt orange, brunt och grönt.
Med dessa blomster rullade jag in hela trädet och varje gren. Massor av kartongtape gick åt och i änden (som stack ut, trailern var lite kort) satte vi cykelljus och reflexer för att synas trots snömodden. På grenarna saker som flaxade. Släpet blev lite brett med grenarna som stack ut, och här gällde det ju att köra i dålig sikt...
Sikten var minimal men vi kröp genom landet i 20 km/t. Släpet ålade som en orm på vägen. Först på natten kom vi hem och - fniss - jag ville inte lämna den tapetserade dyrgripen på fastlandssidan så att den kunde stjälas eller förstöras... Ringde öborna som kom i snöstormsnatten i trogen tropp och tillsammans fick vi över vårt kära träd i säkerhet på ön.
Morgonen därpå reste vi den i huset efter tungt släpande uppför vår branta tomt. Endast källaren var byggd så vi fick staga den som en mast hit och dit i marken. Förbipasserande skrattade och trodde jag hade planterat ett levande träd!!! Jag lät dem vara i den tron och sade att det inte skulle bli problem att den växte genom taket. Det finns ju paraplyer!