Full version: Klätterros
norpan
Har länge viljat ha en rosenbåge (eller heter det portal, hmm, vad är skillnaden egentligen??) och nu äntligen verkar det som det blir av. Men nu kan jag inte bestämma mig för vilken ros jag ska ha. Vill att den ska dofta och vara relativt snabbväxande.
Har ni något förslag? Just nu har jag fastnat för Sympathie, är det någon som vet något om den? Eller kanske jag ska ha klematis och en klätterros...
Tacksam för alla synpunkter!

// Norpan zon 1
kerstin z5-6
Det är en fin ros och ja -två clematis o två rosor blir fint
Cilla
Symphatie doftar mycket svagt hos mig och ser i mina ögon alldeles för perfekt ut för att jag ska gilla den. Ändå har jag satt den i min roskupol, som har ca 20-talet olika nysatta klättrare härdiga för zon 3. Där finns andra röda klättrare som du kan titta närmre på, t ex i AOTs Roslista.
Airamya
Wow, Cilla! Jag kikade runt bland dina bilder helt andäktaigt. Vilka rosor! Men framför allt ---> trädet! I huset! wub.gif
*stum*
Cilla
Mmm, visst är det ett måste med träd i hus och odling på tak! I nästa utbyggnad ska jag ha en palm med rot i backen och öppna jordbäddar för kryddörter året om. Fikon och vindruvor ska klättra och - javisst vill jag ha höstlöven på golvet!
Det ska bli ett kök som är byggt som ett växthus.

För tillfället är det utomhusträd och rosor som gäller. Här är min största ros, Pimpinellifolia Plena. Jag har ingen del av att den är så härlig - jag gör inget och bara njuter!
http://www.juniper.se/rosor/pimpinell.htm (Denna sida kanske lite långsam om man har modem.)
Annie-72
Hej Norpan!!

Jag planterade två Symphatie-rosor mot ett spaljerat hörn söder/väst-läge. Det har blivit jättefint. I fjol utökade jag mellan rosorna med en vit storblommig klematis som jag fick tips om här på forumet, Valge Daam. Tyvärr har jag inga bilder än då jag köpte min digitalkamera först i höstas. Men så fort det blir lite fart i rabatten återkommer jag med bilder. Lycka till//Annie
norpan
CITAT (Annie-72 @ 15-04-2005, 10:13)
Hej Norpan!!

Jag planterade två Symphatie-rosor mot ett spaljerat hörn söder/väst-läge. Det har blivit jättefint. I fjol utökade jag mellan rosorna med en vit storblommig klematis som jag fick tips om här på forumet, Valge Daam. Tyvärr har jag inga bilder än då jag köpte min digitalkamera först i höstas. Men så fort det blir lite fart i rabatten återkommer jag med bilder. Lycka till//Annie

Låter jätte fint tycker jag, tror att det lutar åt Sympathie i alla fall. Fast det är svårt att bestämma sig, det finns ju alldeles för många fina rosor. Ser fram emot dina bilder!

Vad tycker ni om dom här rosorna? Är det något för en ros-nybörjare eller har ni någon annan ni gärna rekommenderar?

Mozart
Quatre saison
Rose de Rescht
Mme Boll
Hansa
Graham Thomas

// Norpan zon 1
Airamya
CITAT (Cilla @ 15-04-2005, 03:31)
Mmm, visst är det ett måste med träd i hus och odling på tak! I nästa utbyggnad ska jag ha en palm med rot i backen och öppna jordbäddar för kryddörter året om. Fikon och vindruvor ska klättra och - javisst vill jag ha höstlöven på golvet!
Det ska bli ett kök som är byggt som ett växthus.

För tillfället är det utomhusträd och rosor som gäller. Här är min största ros, Pimpinellifolia Plena. Jag har ingen del av att den är så härlig - jag gör inget och bara njuter!
http://www.juniper.se/rosor/pimpinell.htm (Denna sida kanske lite långsam om man har modem.)

Jag vill också... ha. allt det där. Men hur i hela friden får man in ett flera meter högt träd i mitten av huset?? Byggde ni huset runt trädet?
Ett kök byggt som ett växthus o höstlöv på golvet... Cilla, jag är helt hysteriskt fascinerad av din tankeförmåga!
Och Pimpinellifolia Plena ---> förstår att du njuter wub.gif
Kajsa
Cilla, din Pimpinellifolia Plena var så magnifik wub.gif Oj så fin.

Norpan, rosorna du skrivit upp, av dom har jag

Mozart, som nästan blommar ihjäl sig ända till hösten,
den är en av mina favoriter. Får den bara gödsel på våren
så är den nöjd sen, frisk inget krångel.

Rose de Rescht, den har vuxit fort. Har redan efter 3 år fått hålla klippa
den lite. Färgen är i häftigaste laget, blommar till hösten, problemfri.

Mme Boll, portlandsrosorna har jag några av, dom blommar med stora blommor långt in på hösten, vid mycket regn kan blomman ruttna.
Men det kommer nya. Blir ca 1.20 hög. Min har varit frisk.

Bor du i zon 1, köp Austinrosor finns så många underbara,
du kan ha alla. Jag har många jag med, men väljer noga först.
snofsan
Hej norpan,

Jag har Sympatie och den blir med åren nästan som ett träd. Med kal stam också om man inte håller efter den. Men folk stannar och tittar på rosorna som hänger ner i buketter och andas in deras fina rosdoft. Den sammetsliknande, mörkröda, ganska stora välbyggda rosen drar blickarna till sig..Den står alltså mot en västervägg i gatan....

Min har varit helt frisk i alla år och är nu sisådär 4 meter hög innan jag snart går ut och klipper bort cirka en-en och en halv meter. I år kommer det nya skott från nedre delen av en av de tjocka stammarna så det blir lite ny grönska nertill.

Bladen är mörkt gröna med lite mörkrött på kanterna. Skotten och de nya bladen är också röda. En mycket röd ros så att säga.

Har tyvärr ingen bild på den.

För mig har det varit en mycket lyckosam ros, andra har krånglat en del men den här är kanon. Rekommenderas smile.gif smile.gif
Cilla
CITAT (Airamya @ 15-04-2005, 13:00)
Jag vill också... ha. allt det där. Men hur i hela friden får man in ett flera meter högt träd i mitten av huset?? Byggde ni huset runt trädet?
Ett kök byggt som ett växthus o höstlöv på golvet... Cilla, jag är helt hysteriskt fascinerad av din tankeförmåga!
Och Pimpinellifolia Plena ---> förstår att du njuter wub.gif

Kajsa - din bild på din Mozart var det som fick mig att köpa två plantor och dessutom behålla de 2 eller 3 som visade sig vara felmärkta och var Mozart... Det är en så glad ros!

Airamya - En 9 meters torrfura får man in mitt i ett hus när man bygger ;-). Vi hade torrfuran i planen liksom vi hade plan för när bjälklag och rör kunde läggas.

Helkul när källaren och gunden var lagd och det var dags för torrfuran. Vi pep upp till Dalarna en helg mitt i vintern och fick hjälp av en hel by att bära den ett gott stycke över ett kalhygge (som dessutom var plöjt med 1 meter djupa fåror).

Dagen därpå riktig snöstorm med stark vind. 40 mil att köra och jag ville inte att furan skulle impregneras av salt, grus och modd från vägen. Byborna hjälpte till igen genom att hämta avlagda tapetrullar som bivit över från 70talstapetseringar. Ni vet såna där storblommiga i skrikigt orange, brunt och grönt.

Med dessa blomster rullade jag in hela trädet och varje gren. Massor av kartongtape gick åt och i änden (som stack ut, trailern var lite kort) satte vi cykelljus och reflexer för att synas trots snömodden. På grenarna saker som flaxade. Släpet blev lite brett med grenarna som stack ut, och här gällde det ju att köra i dålig sikt...

Sikten var minimal men vi kröp genom landet i 20 km/t. Släpet ålade som en orm på vägen. Först på natten kom vi hem och - fniss - jag ville inte lämna den tapetserade dyrgripen på fastlandssidan så att den kunde stjälas eller förstöras... Ringde öborna som kom i snöstormsnatten i trogen tropp och tillsammans fick vi över vårt kära träd i säkerhet på ön.

Morgonen därpå reste vi den i huset efter tungt släpande uppför vår branta tomt. Endast källaren var byggd så vi fick staga den som en mast hit och dit i marken. Förbipasserande skrattade och trodde jag hade planterat ett levande träd!!! Jag lät dem vara i den tron och sade att det inte skulle bli problem att den växte genom taket. Det finns ju paraplyer!
Airamya
laugh.gif laugh.gif laugh.gif Vilken story!!! Jag måste spara den på datorn så jag har nåt att berätta för barnbarnen när jag blir gammal... tongue.gif
Underbart! tack wub.gif
kerstin z5-6
Ja Cillas ideer är verkligen fantasktiska -Hon har tydligen trillat i rosträsket ordenligt med nu -från vildros o pimpinell till ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Norpan : Bra val -fast just Hansa skulle jag def byta ut mot någon roligare rugosahybrid om du är ute efter en sådan -tåliga växer snällt behöver inte mkt skötsel osv
Här är några förslag
Louis Bugnet
Therese Bugnet
Marie Bugnet
Wasagaming

Eller nån kanadensare -ofta rugosablod med annan ädelare ros i blandning som
John Davis , John Cabot ,Alexander mackenzie, Morden Blush ,Winnipreg parks smile.gif
AnnammA
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-04-2005, 11:41)
Ja Cillas ideer är verkligen fantasktiska -Hon har tydligen trillat i rosträsket ordenligt med nu -från vildros o pimpinell till ... laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Norpan : Bra val -fast just Hansa skulle jag def byta ut mot någon roligare rugosahybrid om du är ute efter en sådan -tåliga växer snällt behöver inte mkt skötsel osv
Här är några förslag
Louis Bugnet
Therese Bugnet
Marie Bugnet
Wasagaming

Eller nån kanadensare -ofta rugosablod med annan ädelare ros i blandning som
John Davis , John Cabot ,Alexander mackenzie, Morden Blush ,Winnipreg parks smile.gif

Wasagaming??? Är det ngn ny sort?
kerstin z5-6
yes yes smile.gif En rugosahybrid som ser lovande ut -

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon