Caspary
11-04-2005, 21:23
Jag undrar om det blir hallon på de plantorna som jag köper och sätter i jord i år?
Jag har läst på www.hallonplantor.se, men har ändå inte riktigt fattat.
mvh
Wilhelm
Hallon bär frukt på fjolårsskotten som man klipper bort varje år efter skörd. Du kanske kan få några enstaka bär, men troligast blir det ingen riktig skörd att tala om förrän efter ett par, tre år.
Mvh
Fenja
Om du orkar vänta tills hallonen blommar, så kan du ju köpa de plantor som har flest blommor. De brukar klara sig bra och varje fall ge goda hallon första året. Sen beror det ju på hur de nya skotten som ska ge bär nästa år växer upp.
Big Gardener
12-04-2005, 07:14
Det beror på om du tänker dig hösthallon eller sommarhallon. Hösthallon blommar på årsskotten medan sommarhallon blommar på tvåårsskotten.
Hur fort dessa sorter sen blommar och sätter frukt efter plantering beror framför allt på din skötsel (bevattning efter plantering och ev. jordförbättring innan plantering) men det beror också på vilken kvalitet hallonplantorna har. Du får helt klar vad du betalar för.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.