Full version: Okända växter
Anna G
Jag är nybliven koloniägare och håller på att inventera trädgården. Stugan är nästan hundra år gammal så det finns säkert en del riktigt gamla växter i trädgården. Är det någon här som kan hjälpa mig att namnge växterna som jag har lagt in i mitt album "Koloniträdgård"?

De två första bilderna föreställer något som enligt den förra ägaren är Spirea, något som jag tvivlar på. Spirea vissnar väl inte ner på vintern??? Det ska bli stora buskar av de små röda knopparna men jag har ingen aning om vad det är för växt. De finns på flera ställen i trädgården och om de blir stora misstänker jag att de kommer att skugga för mycket på något ställe. Är de svåra att gräva upp och ta bort?

Den tredje bilden föreställer en blomma som jag själv tycker liknar en blåsippa men den har många fler kronblad. Någon som känner till den?

På bild nummer fyra syns några gröna blad som växer lite överallt runt stugan, främst i springorna mellan plattorna på uteplatsen. Är det ogräs, eller? Om det inte är det, tror ni att jag kan gräva upp dem och sätta dem någonstans där jag inte snubblar över dem?

Bild nummer fem tror jag är ogräs, har jag rätt? Hur ska jag i så fall göra för att bli av med det, är det mycket "agressivt"?

Och sista frågan: är det tujor som syns på bild sju? Går de i så fall att gräva upp och flytta? Jag gillar dem inte och tänker i så fall skänka bort dem mot att de blir uppgrävda...
Milex
1 och 2 tror jag är pioner. 3 ser ut som en blå vitsippa. Otroligt vacker.
5 är nog dessvärre kirskål, ogräs som inte är kul, men du kan använda de späda bladen till sallad. 6 Vilken fantastisk stuga. Grattis!!
Fenja
Bild 7 ser ut som thujor och ja, du kan flutta dem
Bild 5 tror jag är kirskål eller angelica...
Bild 4 någonsorts blå(?)klocka
Bild 3 blå vitsippa kanske
Bild 1 och 2 är troligen pioner... det finns i och för sig en stor vitblommande plymspirea - Aruncus dioicus - som vissnar ner, men jag vet inte hur den ser ut på våren.
Mvh
Fenja
Micke
Nummer 3 torde vara en balkansippa (Anemone blanda), antagligen av sorten 'Atrocaerulea'.

Micke
Eva i Skåne
Det ser ut som du fått svar på alla bilderna och jag instämmer med övriga.
Det jag vill tillägga är att plymspirea blir stora och kanske skuggande buskar, men pionerna ska du vara rädd om. De är så vackra rolleyes.gif
Jag kollade mina plymspireor i helgen och de ser inte alls ut som pionskotten på dina bilder.
Anna G
Jag tror att de röda skotten är plymspirea i så fall. Den förra ägaren sa att de blev stora buskar som gav insynsskydd och det låter ju inte som pioner, eller? Men om ni tycker att bilderna liknar pioner kan det ju vara så att de röda knopparna jag har sett på andra ställen i trädgården är pioner. De står nämligen märkligt till om de skulle vara plymspireor eftersom de finns på flera ställen i de relativt smala rabatterna... Hoppas, hoppas, hoppas att det är pioner wub.gif Jag älskar pioner och vill gärna ha det i trädgården men har hört att det tar ett par år för nyplanterade exemplar att blomma.

Det ska bli riktigt spännande att se vad som växer upp i trädgården det här första året, jag har redan hittat slätbladig persilja, gräslök, timjan, citronmeliss och rabarber smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon