Jag är nybliven koloniägare och håller på att inventera trädgården. Stugan är nästan hundra år gammal så det finns säkert en del riktigt gamla växter i trädgården. Är det någon här som kan hjälpa mig att namnge växterna som jag har lagt in i mitt album "Koloniträdgård"?
De två första bilderna föreställer något som enligt den förra ägaren är Spirea, något som jag tvivlar på. Spirea vissnar väl inte ner på vintern??? Det ska bli stora buskar av de små röda knopparna men jag har ingen aning om vad det är för växt. De finns på flera ställen i trädgården och om de blir stora misstänker jag att de kommer att skugga för mycket på något ställe. Är de svåra att gräva upp och ta bort?
Den tredje bilden föreställer en blomma som jag själv tycker liknar en blåsippa men den har många fler kronblad. Någon som känner till den?
På bild nummer fyra syns några gröna blad som växer lite överallt runt stugan, främst i springorna mellan plattorna på uteplatsen. Är det ogräs, eller? Om det inte är det, tror ni att jag kan gräva upp dem och sätta dem någonstans där jag inte snubblar över dem?
Bild nummer fem tror jag är ogräs, har jag rätt? Hur ska jag i så fall göra för att bli av med det, är det mycket "agressivt"?
Och sista frågan: är det tujor som syns på bild sju? Går de i så fall att gräva upp och flytta? Jag gillar dem inte och tänker i så fall skänka bort dem mot att de blir uppgrävda...