lolo
Hej! Jag kommer att åka till Uppsala på fredag och bli kvar till måndag. Nu undrar jag om det finns några trevliga utflyktsmål kring Uppsala. t.ex. handelsträdgårdar? Tack på förhand!
Inger GMT
Hej.
Botaniska trädgården är fin. Jag vet inte hur det är med öppettider till växthusen .
Rosendals plantskola i Uppsala är alltid trevlig att besöka.
Om du har bil så är Alsta trädgård strax utanför Örsundsbro ett mysigt utflyktsmål.
Länk finns på min hemsida.
Hälsn Inger

GMT trädgård
netaave
Linnés Hammarby där börjar det spira i trädgården, och backarna ute vid Graneberg är nu supersvenska d.v.s. gula av vårlök och blå av blåsippor det är otroligt vackert. Bakom gamla UIF-gården, det som idag kallas Granebergsparken.
Sen tycker jag att man alltid ska besöka Ulva kvarn som besökare här i stan, det är en hantverksby med handelsträdgård som närmaste granne.
mulle
Linnés lilla trädgård inne i stan är också fin.
Jag brukar turista i Uppsala - det är en underbar stad. Ta bekväma skor och vandra runt och njut av charmen!
Mulle
Isabell
Tropiska Växthuset i Botaniska Trädgården är stängt för besökare sedan december.
netaave
CITAT (Isabell @ 12-04-2005, 11:42)
Tropiska Växthuset i Botaniska Trädgården är stängt för besökare sedan december.

Men ska vara öppet på valborg och första maj!
Kjell_Zon4
Hej
Här kommer fler förslag på utflycktsmål i Uppsala,Landqvist Handelsträdgård några km in på Almungevägen alltid frächa växter och trevlig & kunnig personal. Tuna Trädgård, Tuna Hjälsta Örsundsbro dom brukar ha lite udda växter.
Kjelle
netaave
CITAT (Kjell_Zon4 @ 13-04-2005, 10:39)
Hej
Här kommer fler förslag på utflycktsmål i Uppsala,Landqvist Handelsträdgård några km in på Almungevägen alltid frächa växter och trevlig & kunnig personal. Tuna Trädgård, Tuna Hjälsta Örsundsbro dom brukar ha lite udda växter.
Kjelle

Men hon skulle till Uppsala......vad jag vet ligger Hjälsta, Örsundsbro och Tuna flera mil härifrån, Landqvists däremot är ju värd ett besök.
Linnes Hammarby ligger bara nån km österut och Ulva 3 km norr om stan.
netaave
CITAT (mulle @ 12-04-2005, 08:42)
Linnés lilla trädgård inne i stan är också fin.
Jag brukar turista i Uppsala - det är en underbar stad. Ta bekväma skor och vandra runt och njut av charmen!
Mulle

Ja och i stadsparken och slottsbacken är det fint nu.
Kjell_Zon4
Ja, det är sant att Tuna Hjälsta ligger några mil bort, jag såg att det var någon som tipsade om Alsta trädgård i Örsundsbro och för både Alsta och Tuna trädgård krävs det att man har tillgång till bil... Personligen så åker jag hellre till dom mindre planskolorna än te.x Rosendal och Plantagen för dom har mer och frächare växter att erbjuda men det är ju tycke och smak.
Du får ha en bra vilstelse i Uppsala
Kjelle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon