Full version: Älvsjömässan
Barbro
Älvsjömässan

Äntligen fick jag tillfälle att åka på Mässan.Pelargonsamlare som jag numera är så var jag full av förväntan och då av nån konstig anledning på Rockdala (tjusig katalog). Men ack vad besviken jag blev när jag såg deras sticklingar. Dyra var de också (40:-, 60:- osv...). Jag gick vidare och hittade sticklingar med god jord i stora krukor och även sticklingarna var stora. Priset?? 25 kronor! Helt otroligt! Tyresö Handelsträdgård! Vem hade levererat? Sune Trygg! Sunes Handelsträdgård, Tungelsta. Min dröm har varit att besöka Rockdala! En vännina sa "vi åker till Sune först" och tur var väl det. Där handlade jag upp en hel del! Vilka sticklingar! Vilket bemötande! Sen åkte vi till Rockdala då och nu har jag gjort det. Aldrig att jag åker dit igen! Små sketna sticklingar och sura stressade människor och dyrt i jämförelse med Sunes underbra sticklingar. Har ni möjlighet så besök Sune (Tornbergavägen 2 i Tungelsta) - jag lovar ni blir inte besvikna!
*16 kvm stor balkong!*
Har sune lika många sorter som rockdala?

När jag har varit där har det varit fina sticklignar och trevlig personal. På rockdala alltså.

Dessutom så måste jag dit eftersom jag är ute efter viva carolina. Men jag kommer nog att stanna till vid sunes ( mest av nyfikenhet ) eftersom det ändå ligger i närheten.

Mvh G
elle
sad.gif Måste få hålla med om kritiken för Rockdala!

Har köpt en hel del fuchsia och pelargonsticklingar, som inte höll måttet, enligt mitt tycke! Ju mer jag lär mig om bägge arterna, så blir man ju också kräsnare!

Det *gamla* Växus (som jag iof inte alltid heller gillade)...hade sticklingar som passade både portmonä och odlingsförmåga! Varför var det större överlevnad på de sticklingarna...än de från Rockdala? (Växus hade Rockdala också ibland, men...nix-det var oftast morsning o adjö och inget vidare överlevnadsstatistik)
Plantagen där jag bor (Märsta) har förlorat sig i krukor och annat...trist!
I detta ämne agerar jag *surkärring* mad.gif
kristerh
Jag handlar sticklingar (fuchsia) varje år på rockdala och tycker att de har jättebra kvalitet, men jag kan hålla med om att pelargonsticklingarna är dyra, Sur personal har jag aldrig mött där wink.gif tvärtom tycker att de är jättetrevliga och svarar på frågor.
krister
Barbro
Jag tyckte det var en sån enorm skillnad. Att komma hem med sticklingar i dessa små fjuttiga öppna "krukor" 5 cm i diameter, 5 cm höga, botten drygt 3.5 cm. Litet jord och rötter. Ser ut som små äggkoppar. Sunes krukor är drygt 9 cm i diameter och drygt 7 höga. Jorden lär vara pellisjord - inte vet jag men den ser urfin ut. OK att han inte har alla sorter men jag fick då tag på jättemkt. Klart att han inte har Carolina ...Priset är ju av betydelse också. Fuchsiasticklingarna vågade jag mig inte ens på att köpa. Alla har vi ju våra åsikter och det är väl bra om inte alla tycker lika men jag kommer iaf att bli Sune trogen - även om det är nån sort han inte har. Finns säkert sorter som Rockdala inte har heller.
Lycka till med era sticklingar var än de nu kommer ifrån. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon