Full version: Naken koloni
månkan
Hej alla
I höstas köpte vi en kolonilott. 30 kvm hus och ett förråd.
Tomten är 300 kvm och inramas i vinkel av en häck på ena långsidan och kortsidan. De två andra sidorna måste vi snarast sätta ca 120 cm staket pga våran Rottweiler. Nu till min fråga: Hela tomten är platt. det är gräs och ett jätteträdgårdsland på ca 15x4 meter. Vi behöver mysa till det lite med lite buskar. Några som är lätta och passar ihop men där de högsta inte växer sig högre än 2 meter. Häcken är nog 150 hög. Nyckelordet i vårt fall är nog lättskött, eftersom vi är nybörjare. Mvh Monica
Näcken
Varför får det inte vara högre än 2 m?

Är det inga träd alls på tomten tycker jag ni ska satsa på några fruktträd. Det ger lite höjd och "tak". En solig sommardag ger det härlig skugga.

Förslagsvis ett äppelträd, eftersom äppelträd går att beskära så hade jag nog satsat på ett vanligt och låta det bli så stort så man kan vara under trädet.

Tycker ni om körsbär, bigarå, så finns det träd som inte blir högre än 2-3 m.

VIll ni inte ha frukträd så kanske satsa på något prynadsträd, tex japansk körsbärsträd. Det blir kanske 4-5 m, tycker jag kan vara lagom för er tomt om det inte redan finns träd.

Träden behöver inte mycket skötsel, de ska bindas upp vid plantering, ha öppen jord runt de första åren. Äppelträdet kan beskäras, men körsbärsträdet ska inte beskäras.

Satsa på en sk e-planta se E-planta.

Lycka till
KURT
Man brukar dela av trädgårdsland så att man kan nå över det utan att behöva trampa i jorden (max 1.5m breda), swedan kan de vara hus långa som hellst. Men det beror ju lite på vad man odlar också. Odlar man något som man behöver rensa eller gallra så måste man kunna nå uta n besvär, men tex potatis så kan man ha större land.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon