Anna_Panna
I somras planterade vi ett äppelträd (med hjälp av Cillas fina beskrivning på nätet gjorde vi en GIGANTISk grop och trädet har växt till sig rejält). Nu är det fyra grenar som i princip växer rakt upp.

Om jag förstått Cillas beskrivning rätt så behöver trädet inte beskäras förrän nästa år, men nästan "alla" som tittar på trädet säger att det behöver beskäras nu i år.

Nu till frågorna. Ska trädet beskäras i år? Och om det ska beskäras i år, har ni någon rekommendation på en riktigt kunnig person som kan komma och hjälpa oss med detta (mot betalning såklart)? Vi bor i Västerås.
Big Gardener
Min första undran gäller dessa "alla". Vad har dessa "alla" för preferenser och kunskaper när det gäller äppelträdsbeskärning? Beroende på traditioner och vanföreställningar har många uppfattningen att äppelträd MÅSTE beskäras, men ingen har egentligen någon uppfattning om varför eller hur resultatet blir om man låter bli.

Nu är inte jag Cilla, men anledningen till att hon inte rekommenderar direkt beskärning eller etableringsbeskärning är att plantan behöver alla kraft från befintliga blad att etablera sig och bilda rötter. Om man gör en beskärning tidigt efter planteringen lägger trädet all sin kraft på blad- och grentillväxt och lite på rottillväxt. Därför blir etableringen sämre och man riskerar att få ett sämre träd på sikt.

Jag rekommenderar att du står emot trycket från alla "beskärnings-ivrare" och istället tynger eller binder ned de upprätta grenarna så nära horisontellt läge som det är möjligt utan att de bryts. På så sätt kommer fruktved att bildas på ett bra sätt i de befintliga grenarna och behovet av att beskära blir betydligt mindre. Obs! Fruktved kommer att bildas även om du inte böjer/tynger grenarna men inte lika mycket.

Lägg gärna upp en bild på trädet om du har möjlighet! smile.gif
Cilla
Roligt att höra Anna att du haft nytta av min sajt!

Om beskärning av nysatta träd pågår ständigt en diskussion bland trädproffs och odlare, och det experimenteras med alla möjliga typer av uppbyggnadsbeskärningar och tidpunkter för detta hos olika arter av träd. Beskärning av fruktträd i trädgårdar diskuteras det dock inte lika mycket om - grunden gäller fortfarande att låta trädet stå på växtplatsen en eller ett par växtsäsonger av anledningen som Birger nämner, kolla att tillväxten i kronan kommit igång rejält och beskär inte innan detta.

I diskussioner på andra ställen om detta blandas ofta träd ihop med buskar och rosor, där jag förstår att man resonerar så att roten blivit inskuren och inte kan försörja bladmassan som avdunstar vatten, och att det för många arter gäller att beskära tidigt för att få tät tillväxt. Jag har inte testat i nämnvärd utsträckning med buskar för att se om inskärning ger bättre eller sämre etableringsresultat, men tycker mig ha sett tillräckligt för träden - hittills iallafall.

Birgers andra tips om nedbindning (jag kallar det för sträckning eftersom jag inte tycker att dinglande tyngder fungerar bra alls) kan du göra om du
vill att trädet ska växa långsamt. Det är tydligt märkbart på ett ungt äppelträd att det antingen satsar sin energi på att bilda frukt, eller att växa vegetativt, dvs utveckla sina grenar så att de om några år kan ge mycket frukt.

Jag har spänt ned äpple och päron som inte fått bli stora och de har avstannat i växten helt. Inte helt optimalt om man vill att trädet ska bli stort i framtiden alltså.
Big Gardener
Cilla- Nu när jag läste mitt inlägg igen så blev jag lite förskräckt eftersom jag satte orden i munnen på dig, och det var inte min avsikt. Jag ber om ursäkt.

Angående "sträckning" (ett bättre ord!) har jag också ett par äppelträd som detta har lyckats över förväntan på. Det är helt rätt att nedtygning inte alltid är så lyckat, även om det fungerar. Bättre är då sträckning med hjälp av speciella sträckvinklar i svart plast som jag har köpt av äppelodlare. Man bör inte tvinga ned tjocka grenar eftersom man riskerar att bryta dessa och dessutom blir avlastningen för stor på små punkter på moderstammen och kan leda till skador och kräfta.

Om man utför sträckning ska man trots det alltid ge trädet minst en möjlighet att växa uppåt i form av toppskott.
Anna_Panna
Tack för era svar!

Angående vilka "alla" är, så är det släkt och vänner. Deras kunskaper i trädbeskärning är säkerligen varierande. Många verkar tycka oavsett kunskapsnivå. Men så är ju det här med trädgård inte en exakt vetenskap, så det är kanske naturligt att många tycker olika. För en nybörjare kan man ju bli lätt förvirrad. wacko.gif

Jag ska försöka att lägga upp en bild på trädet, så kan ni få se hur det ser ut.
Monica K
Okej...

Jag fick för ett par veckor sedan hjälp av en granne med att beskära ett äppleträd som vi planterade i höstas (september). Jag var osäker på (efter att ha läst på din sajt, Cilla) huruvida vi skulle avvakta med att beskära trädet. Grannen (med stor erfarenhet av äppleträd) tyckte dock att vi skulle göra det.

Hur gör jag nu för att "hjälpa" trädet att på bästa sätt etablera sig med ett starkt rotsystem? Är trädet behjälpt av att jag avvaktar något år med ytterligare beskärning eller har jag i och med beskärningen för alltid "förstört trädets möjligheter till ett långt och lyckligt liv"?
Cilla
Birger - ingen fara att du sätter ord i min mun och jag uppfattade det heller inte så! :-)

Monica - äppelträd är härdiga och förlåtande växter och ditt träd klarar sig säkert galant. Pyssla med jorden så ger du det bra förutsättningar - håll gräset borta under kronan, lägg på kompost eller gödsel (häst, får, ko) och vattna det under sommaren. Njut av att se det växa!

Nästa vårvinter kan du börja fundera på om du ska beskära. Sätt in ett par bilder då så får du råd här.
Anna_Panna
Nu har jag äntligen lyckats skaffa en bild på trädet. Bilden är rätt så suddig, men kanske kan ni ändå se hur det ser ut. Jag har lagt den i mitt fotoalbum och eftersom jag bara har en bild där så hittar ni den säkert. rolleyes.gif

Ska jag låta trädet vara som det är i år, eller försöka tynga/binda ner trädet? Eller beskära det (vilket kanske är lite väl sent för i år...)?

Tacksam för tips!
MB1965
Anna_panna,

Mitt äppleträd (planterat i sept) såg ut som ditt ungefär fast lite tätare mellan de 4 huvudgrenarna. Jag valde att sträcka ned två grenar lite grann - smala grenar- nu i maj när veden sägs vara "formbar".

Se bilden på min album "några trädgårsbilder" i min signatur nedan så ser du hur det ser ut nu. Bilden är ganska långt ned på sidan.

Vänta med beskärning till nästa år. Lycka till.

mvh
Cilla
Anna, ditt träd har inte börjat utveckla sidogrenar än. Jag skulle betrakta det som ett späbarn och inte uppfostra det alls men givit det mat, dvs bevattning senare i vår och sommar i den fina växtbädd du gjort.

Nästa vår har det utvecklat sidogrenar och då kan det bli aktuellt med lite uppfostring. T ex kan det vara bra att spänna ut krongrenarna lite så att det blir gott om plats för sidogrenar. Och så lite lätt uppbyggnadsbeskärning. Men exakt vilken är bäst att se foton av då för att ge tips om.

Lite vid sidan om: Det finns en övertro på att mänskligt styrande är nödvändigt för att växter ska ge frukt, växa och må bra. I själva verket är rotetablering, sidogrenar och fortsatt god grentillväxt det viktigaste för ditt träd att pyssla med. För detta krävs tid och jobb av trädet, inte av människor i första hand.
Anna_Panna
Tack igen alla för era tips! Då låter jag trädet vara som det är i år och "bara" pysslar om det med vatten, samt ser till så att inte gräset börjar växa in närmre trädet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon