Tinazon3
12-04-2005, 12:09
Hej alla!
Någon som kan hjälpa mig med länk eller kunskap om giftiga perenner. Har sökt, men hittar ingen bra information. Giftiga om man äter dom, menar jag. Har inte tänkt att själv börja tugga i mig blommorna, men har ett par killar som just börjat gå/springa omkring och självklart smaka på det mesta. Vore skönt att veta att man inte lyckats plantera in några tokiga växter.
Tack på förhand
Tina
Giftinformationscentralen har en
växtlista med giftiga växter. Men sedan skall man inte överdirva detta med giftiga växter. Barn äter inte så stora mängder och det är ytterst få växter som är så giftiga att inte t o m ett barn kan knapra lite på dem.
GiftinformationscentralenMvh
Fenja

Såg ditt inlägg just som jag postade mitt Kurt...
Caprice
12-04-2005, 12:37
Två av de vanligare giftiga växterna som kan finnas är väl ricin och änglatrumpeter..
Men som Kurt säger, barnet kan på sin höjd smaka på ett blad, för att sedan spotta ut det när det inte är särskilt gott..
Det är betydligt större risk att barnet river sig på taggiga buskar eller ramlar ner för en trappa än att det blir förgiftat...
Caprice
kerstin z5-6
12-04-2005, 12:39
Tyv'ärr får man då utesluta det mesta i trädgårdsväg , potatis tex ..
Bättre ha koll o lära att visa innan man käkar
Barn som äter blommor är ytterst sällsynta -har inte hört nån ..
Tibast, idegran och gullregn har frukt som kan se god ut ..de kan man undvika under småbarnsåren kanske
Aconitum, stormhatt, ska man nog inte ens knapra lite på....
Mulle
Jagular
12-04-2005, 14:02
att äta jord brukar var mycket populärare än växter
(egen erfarenhet

)
endel har växter i blodet jag har blomjord i magen
Big Gardener
12-04-2005, 15:09
Lite skit rensar magen....

Allvarligt talat så har Giftinformationscentralen aldrig haft något känt dödsfall kopplat till förtäring av växter under deras verksamhetstid på 30 år.
Det är som Caprice skriver. Oroa dig hellre för att barnen använder cykelhjälm och äter upp sina grönsaker på tallriken....
Du kan ju också gå till biblioteket och försöka låna "Farliga och ofarliga växter" av Sven-Olov Strandhede (ISBN 91-574-5908-8), den tar upp allt möjligt som jag inte hade en aaaaaning om när det gäller våra små raringar ute i trädgården (växterna alltså, inte barnen...). Det går förstås att köpa den också, men den hör inte direkt till det billigaste man kan tänka sig i bokväg.
Micke
Om ungarna kryper i rabatterna kan det vara skäl att undvika växter som utsöndrar eteriska oljor typ Mose brinnande buske.
Efter rensning i vallörtsrabatten är jag en svidande röd kräfta om jag inte skyddar mig.
Mulle
Anna i Mjölby
13-04-2005, 13:03
Jättebjörnlokan bör man ju passa sig nog för med tanke på exemrisken.
Min lille son blir "frigående" för första sommaren nu och jag har oroat mig lite. Men jag har också kommit fram till att alla växter ska vara "nänänä" utom några få, lätta, ätliga (typ jordgubbe och vinbär). Ska plocka bort alla bär på tibasten för säkerthets skull, annars så oroar jag mig mer för att han ska trampa ner och rycka upp än äta upp...

Dammen är förstås ett orosmoment också. Den har redan en magisk dragningskraft på honom.
Jag har två barn- 2 & 3,5- det första jag gjorde vi flyttade till hus var att rensa bort stormhattar & änglatrumpeter & loka. det må vara ovanligt med skador men varför chansa? Sen får man inte glömma bort tistlar i gräsmattan eller nässlor i häcken- stora irritationsmoment för små kroppar. Dottern fick hela magen som ett stort nässelutslag:/ Satte ett diskret grönt staket i häcken och mot gatan så de inte kan smita. Och förresten, vissaa barn gillar att plocka massor av knoppar med så rådjuren får konkurrens...
Anna i Mjölby
15-04-2005, 15:41
Tack, jag märkte redan förra sommaren att de gillar att plocka knoppar. Ibland kändes det som om han livnärde sig på mina hett efterlängtade pelargonknoppar. (Vilket givetvis inte var sant. Men visst tuggade han på dem.) Det är väl lite som katterna. Om man håller på och rensar omkring någon liten späd planta som man är väldigt rädd om kan man ju ge sig tusan på att katten kommer och sätter sig just där för att matte ska se och klia bakom örat. Sånt är livet med barn och djur...
CITAT (Anna i Mjölby @ 13-04-2005, 14:03)
Dammen är förstås ett orosmoment också. Den har redan en magisk dragningskraft på honom.
Min son är uppväxt med en strömmande bäck fem meter från husknuten. Låt din lilla kille bekanta sig med så att ha vet vad det är så blir det mindre spännande och dramatiskt. Vi hade inget staket eller annat hinder ner mot bäcken, barn lär sig fort
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.