Ciczi
Pust...! Eftersom jag ska ha köksträdgård i år så får man ju gräva lite. Jag såg ut bästa platsen för mina kryddor och fram med spaden.
Fy hundan för syrénrötter. Syréner må vara vackra och dofta gott. Men fy vilka rötter de har, och så de sprider sig. Till mitt lilla köksland ca 1x1,5 m så fick jag gräva i en hel evighet för att få väck syrénrötterna.

Om det nu är någon som tror att jag haft ihjäl syrénerna så bara lugn. Den står ca 2-3 m från mitt köksland. Vilka rötter va...! blink.gif ohmy.gif

I morgon ska jag få hem ett lass jord och sedan funderar jag på om jag inte kan börja plantera ut mina kryddor och diverse blommor som ska sås direkt på friland. Eller är det kanske fortfarande lite för tidigt.

Vad tror ni andra? Jag bor ju i zon 1 och det är gott och väl en fem sex plus här nere på nätterna nu.

Ciczi
KURT
Växter är ju så väldigt olika känsliga för kyla. Du kan säkert så flera sorters grönsaker redan nu.
Susanna
Vilka kryddor ska du ha i ditt köksland? Jag har redan sått oregano på friland, det brukar aldrig vara några problem. Den som har frösått sig själv från förra året är cirka 5 cm hög nu. Gräslök har jag aldrig sått men den planta som övervintrat är 15 cm hög. Även myntan har börjat röra på sig och det finns nya blad på salvian. Dessa kryddor borde du kunna sätta nu med andra ord!

Ska du ha några grönsaker?
Sulawesii
Dill och persilja brukar gå bra tidigt.
krukan
ja, min persilja har börjat växa, likaså salvia, mynta, oregano och gräslök. Jag har just petat ner frön till sockerärt, slingerkrasse och ringblommor och planterat två sorters timjan. Men du får nog vänta lite med tex basilikan.
Ciczi
I mitt köksland tänkte jag ha gräslök, persilja, citronmeliss, spiskummin och basilika och även oregano. Sedan tänkte jag köpa lite annat som dragon och rosmarin och sådant som doftar gott men det ska jag köpa i färdiga krukor, bara att stoppa ner i backen. Jag har även tänkt att prova med att sätta ut några av mina paprikor och chilisar som jag sått själv.

I övrigt så har jag fröer för ett par hundra spänn rolleyes.gif att stoppa i jorden. Bland annat ringblommor,Grenkulla, Rosenskära, Väderspåman, Timvisare (Elfenbensblomma), Nemesia, Tofsblomster, Gullstråle, Strandkrassing, Roseniberis, Nattviol, Solvisare, Zinnia, Aster, Klint,Praktvädd, Rosenkrage och sist men inte minst Rosenskära.

Låter det jobbigt? laugh.gif Tja kanske det, men jag gillar dessa småpåsar med skramlande innehåll laugh.gif.

Ciczi
Rossi
Jag hade nog väntat lite. Kanske ett par veckor. Vi bor också i zon 1 men igårmorse hade vi bara 2 grader så det är lite kallt fortfarande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon