Kakaduan
Skulle vilja ta bort antingen en stor gran eller en björn och istället sätta ett träd som är lite vackrare (ja, jag vet att smaken är delad). Tycker till exempel att kastanj och bok är vackra, men bok blir ju jättehöga - eller? Hur är det med kastanjen?

Vill gärna ha förslag på träd som inte blir så fruktansvärt högt, som har vacker växtform och gärna (som kastanjen) blommar. Helst ett som inte luktar (som popplar). Extra trevligt vore det också om det inte tog 1000 år att växa till sig.

Kakaduan
anna_rispan
en liten rönn kanske skulle va nåt, eller prydnadsapel
Zaz
Jag skulle rekommendera Purpurapel (ex Malus 'Hopa') som är ett himla vackert träd, antingen det som är mörkt vinrött (med vinröda blommor som knappt syns i allt det mörka) eller någon sort med ljusare rosa blommor och rödaktighet i bladen. Har ett hemma på tomten, 20 år gammalt, under 8 meter högt!:wub: wub.gif

Eller Prunus maackii, näverhägg, med kopparskimrande bark! smile.gif

...o vanlig kastanj blir jättestor! 20-25 meter!
Däremot Aesculus x carnea 'Briotii', rödblommig hästkastanj: Bred välvd krona med glänsande blad och röda blommor i juni. Park- och solitärträd. Bör stå soligt i kraftiga, fuktiga och näringsrika jordar. Höjd 10 - 12 m.

(Info om kastanjer på Rosenhagens plantskolor) *tips*
Dzad
CITAT
Skulle vilja ta bort antingen en stor gran eller en björn

Be inte om hjälp av mig bara om du bestämmer dig för den senare... wink.gif
fruberglund
CITAT (Dzad @ 12-04-2005, 16:55)
CITAT

Ja, undrar vad gammelnalle tycker om det biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Lena N
CITAT (Dzad @ 12-04-2005, 16:55)
CITAT

Jag hade behållit björnen och tagit bort granen. tongue.gif
Kakaduan
Skrev fel. Skulle ju vara ta bort GRANNEN och en BJÖRN! jag vill bli av med Kanske jag kan be Runar komma och skjuta av båda två?

smile.gif
Kakaduan
MB1965
du kan ju alltid ersätta björnen med en magnolia?

eller så kan du få min rönnsymak 3,5m hög samma bredd. det skal upp en magnolia i trädform, lite bambu, och en buskpion eller tvp.
Rossi
Rosenhagtorn, kanske? Blommar vackert och blir inte så fasligt stor.
KURT
CITAT (Rossi @ 13-04-2005, 14:19)
Rosenhagtorn, kanske? Blommar vackert och blir inte så fasligt stor.

Annars skall det ju vara en vitblommig hagtorn som man skall ha för att sitta och läsa Proust under.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon