Full version: r syrenen sjuk?
Kat
Jag har en gammal syrenhck som jag hller p att fryngra genom att klippa ner (sga snarare) kvistar med jmna mellanrum fr att f nya toppskott.

Nu har jag insett att flera relativt frska grenar i hcken r dda. Mnga av kvistarna/trden r tckta av en lg, hrd lav. I synnerhet de dda kvistarna.

Nu undrar jag om min stackars hck har ftt en sjukdom
- och vad jag i s fall kan gra t det?
Big Gardener
Jag tror att de dda kvistarna inte r ett resultat av ngon sjukdom, utan dtt av naturliga orsaker.

Syren (Syringa vulgaris) skjuter ofta nya skott frn basen, ven nr du inte fryngrar. Om d nya skott kommer upp mitt bland skuggande grenar kan de d tillbaka just fr att det inte fr tillrckligt med sol. Att det dessutom vxer lavar/mossa i skugga r ju naturligt och i sig inget farligt.

S lnge du kontinuerligt fryngrar och tillvxten och bladutvecklingen annars r god finns absolut ingen anledning till oro.
Kat
Tack.

Jag hoppas du har rtt smile.gif
Cilla
Syrnens rotskott, ven unga, kan gallra sig sjlva och d, srskilt om det r torrt och magert dr den str.

Annars har jag sett en underlig kritvit lav/svamp/alg som uppstr som runda flckar i just syrn. Tror att ngra skickade in bilder p det hr ocks. Jag vet inte vad det r eller om den pverkar vxten.

Sjlv har jag ett syrnparti som brjar se bedrvligt ut; spruckna stammar med lvverk och blommor 4 meter upp, dlig rotskottsutveckling. Jag vattnar och gdlsar, och har lrt mig att syrner ibland vill ha mycket lng tid p sig. Vill inte kapa ned fr mycket fr i buskaget har jag lett kaprifol och en kltterros...
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon