Full version: Är syrenen sjuk?
Kat
Jag har en gammal syrenhäck som jag håller på att föryngra genom att klippa ner (såga snarare) kvistar med jämna mellanrum för att få nya toppskott.

Nu har jag insett att flera relativt färska grenar i häcken är döda. Många av kvistarna/träden är täckta av en låg, hård lav. I synnerhet de döda kvistarna.

Nu undrar jag om min stackars häck har fått en sjukdom
- och vad jag i så fall kan göra åt det?
Big Gardener
Jag tror att de döda kvistarna inte är ett resultat av någon sjukdom, utan dött av naturliga orsaker.

Syren (Syringa vulgaris) skjuter ofta nya skott från basen, även när du inte föryngrar. Om då nya skott kommer upp mitt bland skuggande grenar kan de dö tillbaka just för att det inte får tillräckligt med sol. Att det dessutom växer lavar/mossa i skugga är ju naturligt och i sig inget farligt.

Så länge du kontinuerligt föryngrar och tillväxten och bladutvecklingen annars är god finns absolut ingen anledning till oro.
Kat
Tack.

Jag hoppas du har rätt smile.gif
Cilla
Syrénens rotskott, även unga, kan gallra sig själva och dö, särskilt om det är torrt och magert där den står.

Annars har jag sett en underlig kritvit lav/svamp/alg som uppstår som runda fläckar i just syrén. Tror att några skickade in bilder på det här också. Jag vet inte vad det är eller om den påverkar växten.

Själv har jag ett syrénparti som börjar se bedrövligt ut; spruckna stammar med lövverk och blommor 4 meter upp, dålig rotskottsutveckling. Jag vattnar och gödlsar, och har lärt mig att syréner ibland vill ha mycket lång tid på sig. Vill inte kapa ned för mycket för i buskaget har jag lett kaprifol och en klätterros...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon