CITAT (Diabolique @ 14-04-2005, 01:39)
CITAT (susan.e @ 13-04-2005, 21:20)
JAg blir lite förvånad när jag läser att fredskallan kan övervattnas. Mina fredskallor är de krukväxter jag måste ge mest vatten, de formiligen älskar vatten. Trodde inte att de kunde få nog. Jag vattnar visserligen inte så ofta, men rejält.
Jag håller med om att det låter konstigt att de kan övervattnas.
Det skulle ju vara om man lät den stå med blöt jord och vatten på fatet i flera dagar möjligen.
Mina blir hängiga fort om de torkar, och jag har läst att de är en sumpväxt, det var därför jag trodde att det borde vara bra med en långtidsvattnande kruka... Vi får se om min teori stämmer.
Min andra mindre fredskalla står i en ytterkruka med ett lager lecakulor i botten, så jag brukar låta det vara vatten i botten på krukan (utan att vattnet får direktkontakt med jorden).
Tro det eller ej, men jag har faktiskt lyckats vattna ihjäl 2 st. fredskallor under dom senaste 10 åren. Så visst går det..

Det gäller ju att hålla lite koll på dem för en fredskalla vissnar ju ner i bladen om den är torr eller för blöt. Så lagom är såklart bäst

Vattar mina ca. 2 ggr. i veckan och OM någon vissnar ner och jag känner på jorden att den är torr. Och mina (10 st.) mår jättebra med den metoden.