Full version: fredskalla
corall
Hejsan! har planterat om min stora fina kalla, den var så stor delade jag den i 3. nu ca 3 veckor senare har 2 av dom inte tagit sej, utan hänger å ser ledsna ut. vad göra??? sad.gif
pejori
hej och välkommen hit smile.gif
det är lite svårt att svara på utifrån din information.
men den bör stå ljust utan direkt sol. smile.gif
se till att den hålls fuktig, INTE våt!!! känn med fingret innan du vattnar.
mina har också tagit tid på sig, men inte så länge som dina.
Sulawesii
Säkert för mycket vatten! Tycker jag känner igen det där wink.gif . Förr lyckades jag inte med dem. Har nu sen ett år ca en som jag låter torka ut så pass att den börjar hänga lite innan jag vattnar igen. Och det funkar.
Marie_76
Hej!
Låter tyvärr bekant, tror också att du kan ha övervattnat den lite. Prova att ställa krukan på en tidning, då sugs överskottsvattnet ut lite snabbare rolleyes.gif Sen kan det ta ett tag innan dom repar sig efter nåt sånt där, så vänta några veckor till och pyssla om den lite extra så går det nog bra smile.gif
Diabolique
Jag har också problem med mina fredskallor.
Den ena var jättehög när jag fick den, nästan en meter från golvet, och den planterade jag om i en långtidsvattnade kruka. Men den verkar inte ha fått rötter som når ner till vattnet...
I början hängde den jättemycket, och jag trodde inte att den skulle överleva, och jag försökte då tömma det fulla vattenmagasinet. När inte det hjälpte så började jag vattna den lite ovanifrån, och det måste jag fortfarande göra så fort den blir hängig. Men den har i alla fall överlevt...

Det märkliga är att man egentligen inte ska vattna i jorden mer än vid omplanteringstillfället. Hur ska jag göra nu, fortsätta att vattna i jorden tills jag märker att den tillgodogjör sig vattnet från vattenmagasinet?

Jag hade fått för mig att de var exemplariska för långtidsvattnande krukor...
susan.e
JAg blir lite förvånad när jag läser att fredskallan kan övervattnas. Mina fredskallor är de krukväxter jag måste ge mest vatten, de formiligen älskar vatten. Trodde inte att de kunde få nog. Jag vattnar visserligen inte så ofta, men rejält.
Diabolique
CITAT (susan.e @ 13-04-2005, 21:20)
JAg blir lite förvånad när jag läser att fredskallan kan övervattnas. Mina fredskallor är de krukväxter jag måste ge mest vatten, de formiligen älskar vatten. Trodde inte att de kunde få nog. Jag vattnar visserligen inte så ofta, men rejält.

Jag håller med om att det låter konstigt att de kan övervattnas.
Det skulle ju vara om man lät den stå med blöt jord och vatten på fatet i flera dagar möjligen.

Mina blir hängiga fort om de torkar, och jag har läst att de är en sumpväxt, det var därför jag trodde att det borde vara bra med en långtidsvattnande kruka... Vi får se om min teori stämmer.

Min andra mindre fredskalla står i en ytterkruka med ett lager lecakulor i botten, så jag brukar låta det vara vatten i botten på krukan (utan att vattnet får direktkontakt med jorden).
ÅsaF
Min fredskalla kräver också väldigt mycket vatten för att den inte ska hänga. Det bästa är nog att du kollar innan du vattnar om jorden är torr eller blöt.
Marie_76
CITAT (Diabolique @ 14-04-2005, 01:39)
CITAT (susan.e @ 13-04-2005, 21:20)

Jag håller med om att det låter konstigt att de kan övervattnas.
Det skulle ju vara om man lät den stå med blöt jord och vatten på fatet i flera dagar möjligen.

Mina blir hängiga fort om de torkar, och jag har läst att de är en sumpväxt, det var därför jag trodde att det borde vara bra med en långtidsvattnande kruka... Vi får se om min teori stämmer.

Min andra mindre fredskalla står i en ytterkruka med ett lager lecakulor i botten, så jag brukar låta det vara vatten i botten på krukan (utan att vattnet får direktkontakt med jorden).

Tro det eller ej, men jag har faktiskt lyckats vattna ihjäl 2 st. fredskallor under dom senaste 10 åren. Så visst går det.. wacko.gif

Det gäller ju att hålla lite koll på dem för en fredskalla vissnar ju ner i bladen om den är torr eller för blöt. Så lagom är såklart bäst biggrin.gif Vattar mina ca. 2 ggr. i veckan och OM någon vissnar ner och jag känner på jorden att den är torr. Och mina (10 st.) mår jättebra med den metoden. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon