Full version: Möglig jord
Farbro-Barbro
Åkte bort över helgen och vattnade därför det jag sått i min sålåda + krukorna med kallor + dahlior innan jag åkte. Vattnade ganska ordentligt, och till min fasa såg jag att det bildats vitt fjun (=mögel?) på jorden när jag kommit hem. Beror det på att jag vattnat eller är det jorden (blomjord) dålig?
Skrapade bort det vita luddet (som kommit på några, inte alla) och luftade det som var i sålådan. Är det kört nu, bör jag byta ut jorden? Påverkar detta mina lökar, knölar och frön? Varken dahliorna, kallorna eller kannorna har kommit upp ännu, sådde dem i början av förra veckan. Kommer dessa att mögla nu? Det är fortfarande blött i krukorna sad.gif

Vad göra?
Mvh Farbro-Barbro, som tappade planteringslusten sad.gif sad.gif sad.gif
Gåsis
Världen är full av tappade sugar laugh.gif
Jag åker bort mest varenda helg och vattnar varje gång lite för mycket tongue.gif
Men vädra en dag eller två så är det som vanligt igen - och snart dags för nästa helg...
Men det verkar gå bra här, och inga tappade sugar för det biggrin.gif
Växterna har hittills inte tagit någon skada, men jag är noga med att röra lite i luddet och att vädra ordentligt.

/Åsa
kerstin z5-6
De flesta plantor klarar ett par mögelperioder smile.gif
men skola om när det är dags :9
Farbro-Barbro
Tackar, då är lusten tillbaka igen laugh.gif

Mvh Farbro-Barbro
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon