bikiv
För balkong- och terrass står det på beskrivningen. När kan man ställa ut detta? Vågar man ha det ute på dagarna vid ca 5 - 10 grader?
Övriga skötselråd?
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag väntar cirka två till tre veckor till här på västkusten, visst tål det + 5 i korta perioder men inte utan tillvänjning - fiberduk fiberduk kånkas ut och in aktas för skarp sol i första taget.

Sedan är det otroligt mkt och kraftig gödning som gäller, Hasselfors Bevattningsgödsning med NPK på 20 ger urfina resultat ( ja det finns växter som är så hungiga på gödning och Weibulls mfl cvitrusgödningar är lite av ett lurendrejeri de är för svaga, exempel på mer hungriga växter är bl a Brugmansior, önglatrumpeter).
Sedan bör övervintring ske i ett svalare utrymme såsom + 15 grader, tål ej varm inomhus=lägenhetsmiljö så bra - tappar alla blad och blir stressad. Bäst är om man har gamla stora dragiga fönster och en ej alltför väl isolerad kåk vid övervitring som f ö är det mest besvärliga.

Bör behandlas emot ohyra innan man tar in för vintern bl a rött spinn & sköldlöss är den magnet för och sköldlöss kan den ådra sig ifrån en svensk somamr utomhus tyvärr.
Jag tar in mina i starten av Oktober slutet av September lite beroende på hur hösten varit.

Hälsar Ingrid
Dzad
CITAT
Bör behandlas emot ohyra innan man tar in för vintern bl a rött spinn & sköldlöss är den magnet för och sköldlöss kan den ådra sig ifrån en svensk somamr utomhus tyvärr.

Okej, man använder nåt slags medel då förstår jag.

Om man inte vill drabbas av sånt, kan man inte ha dem utomhus inuti ett plastväxthus eller nåt som inte har kontakt med gräsmattan? Om man t.ex. har dem på en hylla eller en bänk, går det bättre då än om man har dem direkt på marken?
kristerh
Sköldlöss kan du få bort med provadopinnar.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon