Det blev ett växthus på trädgårdsmässan! Kommer om ca 3 veckor. Drömmen är att ha druvor och persikor... Men vad tror ni, kommer det att funka?
När isf ska man plantera? Växthuset kommer inte att vara på plats förrän om tidigast 1½ månad.
Även tacksam för förslag på "annorlunda" växthusodling!
titti49zon6
12-04-2005, 19:07
hur stort är växthuset ?
jag fick mitt i slutet av maj och hade förberett genom att sätta tomater,gurka,paprika och lite annat smått o gott i krukor och hinkar som jag satte in när huset var på plats i slutet av juni
Jag har druvan Himrod i mitt växthus och jag bor i zon 3-4. Planterade den förra sommaren så jag vet inte än om den klarat vintern!
Annlouice
Växthuset är 4 kvm. Har inte förberett något, det kom ju så plötsligt! Har dock kiwi på groning. Lyckas det, som förra året, tänkte jag sätta in dem. Kanske kan få mer än 2 mogna frukter...
kerstin z5-6
12-04-2005, 21:28
Druva tar över ett 4 kvm helt -du kan odla druvor ute om du väljer härdiga sorter ..
Roliga saker att äta .. överlämnar jag till andra, jag kör mest snittblommor o sånt i mitt när perennsäsongens frösådder flyttat ut
Perennsådd är jag inget vidare på! Har Riddarsporrar på groning i lägehetsfönstret, enda platsen... Kan det va´nå´t i växthuset? Däremot har jag sommarblommor på tillväxt bl a Astrar, Praktsalvia, Lejongapsranka, Eukalyptus, Jätteeternell, Dockkrage och Lövkoja. Dessa är planerade att plantera ut på frilad. Men vad tror ni? Bättre i huset?
Druvor får jag ge upp tanken på, iaf i växthuset!
Ingrid på Västkusten
13-04-2005, 06:19
Varken det ena elelr det andra skall in i ett växthus på 4 kvm!
Har Du en finfin vägg i söderläge så är dte spalje som gäöller och friland. Persikan 'Frost' klarar ju zon 4!
Ett tips för växthuset - efetrsom det är så litet så kommer dte att bli problem med ventilationen i det så höj upp sockeln, gärna en 30-50 cm så får Du betydligt högre sidohöjd som är otroligt bättre för odling, Du får midre problem med värme och luftväxling och så får Du plats med mer.
Om Du inte vil höja sockeln så sänk ner golvet istället, en gång i mitten och så upphöjda bäddar i rader på båda sidorna - en kombination fungerar också bra både upphöjt och nedsänkt.
Man kan odla paprika, chilisar, tomater och gurka, melon, gyllenbär, mm mm i växthuset!
Hälsar Ingrid
LisaPalm
13-04-2005, 07:41
Plantera lökar i bäddarna på hösten så får du extra tidig blomning.
Jag satte 100 tulpan lökar i mitt växthus och de har börjat att slå ut nu.
Ute har de bara kommit upp ca 8 cm.

Bor i zon 3.
160kvm stort hus
13-04-2005, 08:14
Hej!
Druvorna borde klara sig i växthuset. Farfar har en druva ( vet tyvärr ej namnet ) som har överleft i flera år.. Minst tio.
Persikor ska däremot ( vad jag har hört ) övervintras frostfritt....
Mvh G
Cassandra
09-05-2007, 23:39
Jag funderar...har ett plastväxthus 5m2 årets snöfria månader. Sedan monterar jag ner det över vintern. Har ej tillgång till källare el dyl. Om jag vill odla vindruvor (zon 4-druvor) och minikiwi (lägre zon...), vad är bäst att göra då? Ha dem i stora kärl innuti växthuset sommartid och plantera ner i jorden sensommar,eller ha dem i trädgården året runt? Det viktigaste är att de överlever vintern, näst viktigast att de bär något litet smakprov till frukt...
Lady Hamilton
10-05-2007, 06:00
Jag tror inte på iden att ha varken vindruna eller kiwi i kärl. Hellere då att ha dem ned grävda i marken. Väljer du vindruva Zilga så är övervintringen inget problem. Den tål över -30* oskyddat Jag har själv Zilga som ger massor med druvor (och JAG tycker att de är GODA) Mini Kiwin (Issia eller vad den nu heter) i växthuset har där emot inte blivit någon "hit" så den tänker jag gräva upp och "slänga"............
Cassandra
10-05-2007, 11:24
Okej. Kan då detta vara en idé...jag gräver ner/planterar de önskade träden innuti växthuset nu på våren, låter det stå i värmen några månader så det växer.Sedan när jag flyttar/monterar ner växthuset växer buskarna öppet på samma platsoch jag täcker med täckbark till hösten? Eller är det bättre att låta dem stå ute i solen hela tiden och inte blanda in något växthus?
Cassandra
14-05-2007, 09:26
Ingen som har något råd att ge mig i detta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.