Ann i Göteborg
Fjolårets tillväxt ligger platt på gångarna efter vinterns rika snötäcke. Jag brukar skära tillbaka plantorna i maj - men skulle det gå bra även nu?

Jag hittar ingen info i Nya Beskärningsboken om just lavendel
Ingrid på Västkusten
Nej, det är för tidigt - frestande är det ju :-D men plantan riskerar att dö vid beskärning nu ( har hänt mig ett antal ggr)

Hälsar Ingrid
Ann i Göteborg
Tack Ingrid, du bekräftade min misstanke. Då gör jag som jag brukar; skär tillbaka när de nya gröna bryter fram!
Trädgårdsmannen
Lavendel har vi gott om på flera platser i trädgården - tyvärr var förra ägarna av huset rena katastrofen när det gällde trädgårdvård så dom är alldeles för vedartade och rangliga.

Kan man räddnings-beskära dem eller är det bara att gräva upp och sätta nya fräscha plantor? Känns kul om man kan få hyfs på dem eftersom dom verkar vara bra gamla och dessutom är rejält stora vid det här laget. Men som dom ser ut... wink.gif
Ingrid på Västkusten
Just ju äldre de är ju ömtåligare är de för kraftig beskärning....håll Dig lite :-D
belöningen blir destu större sedan.

Hälsar ingrid
Trädgårdsmannen
Men du om jag då har gammal Lavendel som ser ut som f-n hur skall jag då "renovera" dom om dom är extra känsliga för kraftig beskäring?
Ingrid på Västkusten
Väntaaaa........ tålamod är en dygd :-D så ser Du också vad som är dött och vad som kan 'renoveras' :-D

Hälsar Ingrid

PS Nu när jag har lärt mig det här med en näve havsmineraler till lavendeln mår de mkt bättre. Men jag är lika frestad varje vårr....det finns säkert annat Du kan lägga energin på - hala hästdynga t ex :-O
Trädgårdsmannen
Problemet är att allt som är grönt växer som en "buske" ovanpå toppen av de rangliga förvedade stammarna. Det innebär väl att hur länge jag än väntar och hur försiktig jag än är kommer jag aldrig kunna beskära så att höjden på mina buskar sänks - rangligheten kommer således att bestå sad.gif
Cilla
Jodå. Du kan beskära hälften av de vedartade åt gången, så får du grönska och blom från olika ställen. Om de vedartade blivit så långa att du kan böja dem till marken kan du dessutom föröka busken genom avläggare.
Ingrid på Västkusten
Jag har inte lyckats själv med detta Cilla - den bara dör för mig.....

Hälsar Ingrid
Cilla
Vad är det du testar som du tror att den dör av Ingrid?

Mina lavendlar som stått för fuktigt dör. Nu sätter jag dem i ren sand och de stormtrivs, sprider sig lätt och mår helbra.

Beskär man levendel sent på säsongen har den större chans att klara sig. Men lite som salvia är den - gillar inte att få allt bortklippt på en gång.
Ingrid på Västkusten
För kraftig beskärning på ved Cilla - även om jag drar på det så det är senvår (mycket sen t o m ) - det blir inge bra alls. Även liten beskärning av ved fungerar ej.

Hälsar Ingrid
Trädgårdsmannen
Här går meningarna och erfarenheterna isär således - men vad 17, jag har flera offer som behöver få en ny chans så det är ju inte värre än att jag provar båda tillvägagångssätten på två olika buskar så får vi se vad som fungerar bäst i mitt fall. Återkommer efter resultat...

Är det vettigt att gräva rent från den gamla jorden runt plantorna och låta den få så mycket sand som möjligt att växa i istället?
Louise i Göteborg
Var rädd om dom gamla plantorna dom luktar mer.

När man odlar lavendel för parfymindustrin får man mer betalt för blommor från äldre plantor!

Jag beskär in på veden och det fungerar för det mesta.
Anna C
Cilla!

Vad menar du med "sent på säsongen"? Är det sent under våren eller är det framåt hösten du avser?

Anna
Tyr
Lyfter upp detta inlägg för fler svar.

Jag undrar i princip samma sak som redan frågats, hur hårt man kan beskära lavendel. Jag ser två alternativ:

1: Gallra bort döda och förvedade grenar och lämna så mkt av det gröna som möjligt.

2: Klippa ner busken till 15-20 cm ovan jord, likt rosorna.
Denna metod innebär att en del av det gröna offras men även att man blir av med gamla grenar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon