Full version: Trädgårdsdammsugare
Thora
Någon som har en trädgårdsdammsugare? (Vet knappt vad det är....) Kan man hyra en sån? Och i sådana fall var?

Jag bor i Stockholmsområdet.
mulle
Jag har en tillsats, Grovy (Groovy?), som passar till alla dammsugare.
Det är en stor bytta med filter och munstycke som gör att du kan använda den vanliga dammsugaren till aska och annat skitigare stoft.
Jag är mycket nöjd med den! Finns på byggvaruhusen.
Mulle
KURT
Tillsatsen heter grovis, men vad har man för nytta av dammsugare i trädgården?
mulle
Grovis, var det... Jag kände att jag inte hade namnet helt rätt!

Jag dammsuger spindelväv ur växthuset...
Och fågelfrön från stenterrassen där andra redskap skulle skada den vackra mossan.

I senaste AoT kan man dessutom läsa om en man som dammsuger sina grusytor fria från ogräsfrön....

Mulle
netaave
Vi har en trädgårdsdammsugare och den är helt suverän, ingen av oss klarar att kratta längre så barnen köpte den till oss.
Vår är köpt på Juhla och jag tror den kostade runt 500 kr, vi har haft den 4 år.
Inuti är det en kvarn eller vad jag ska säga, som finfördelar småkvistar och sånt, fint damm åker rakt igenom så man måste vara "arbetsklädd".
Vi brukar använda utblås först och blåsa ihop högar som sen får ligga och torka lite innan vi suger upp det, sen tömmer man bara påsen i komposten. Den har både sele och hjul så man kan välja om man vill bära eller skjuta den framåt.
Det blir jättefint inuti buskar och sånt. Jag kan rekommendera en sån.
Vet inte riktigt vilket märke men ska gå in på deras hemsida och se om jag ser den, gul är den iaf.
netaave
Jag hittade inte vår men en som var ungefär lika, klarade inte av att få hit bilden men om du går in på http://www.jula.se och i sökfunktionen skriver in 729063 så ser du den.
mulle
Kolla också denna sida:
Råd och rön om trädgårdsblåsare
Mulle
adrian
Det var som 17 kan man dammsuga trädgården... blink.gif
Tar den insekterna så blir det väl ett himla liv.. biggrin.gif
mulle
Har du aldrig gjort en leksaksradio av en humla i en tändsticksask?
Mulle
kristerh
På Bauhaus kan man hyra de mesta i maskinväg wink.gif
krister
amaira
CITAT (adrian @ 13-04-2005, 09:47)
Det var som 17 kan man dammsuga trädgården... blink.gif
Tar den insekterna så blir det väl ett himla liv.. biggrin.gif

ohmy.gif Det kan bli ett himla liv på amaira också ohmy.gif .

Men kanske desto rofullare i trädgården...??? Tänk, fjärilslarverna försvann, de vackra och nyttiga blomflugorna borta, inga nyckelpigor som äter bladlöss, men det kanske inte behövs längre?

Fast bladlöss försvinner inte i första taget. Det räcker med en enda så kan hon starta en ny koloni genom fungfrufödsel rolleyes.gif .

Nå, så drastiskt lär det inte bli, genom att dammsuga terassen eller grusplanen eller så.
Och trädgården kan förhoppningsvis fortsätta vara den fristad - och i vissa områden de sista utposterna, för vissa av insekterna.

Funderar insektsälskaren amaira wub.gif .
netaave
Jag kan försäkra dig om att jag både har fjärilar, nyckelpigor och alla andra insekter kvar i trädgården trots att vi använder vår lövsug 2-3 ggr om året.

Fast det vore ju bra om man kunde utrota myror och annat icke önskvärt med den, men det går inte tyvärr.
amaira
CITAT (netaave @ 13-04-2005, 11:19)
Jag kan försäkra dig om att jag både har fjärilar, nyckelpigor och alla andra insekter kvar i trädgården trots att vi använder vår lövsug 2-3 ggr om året.

*lugnad* rolleyes.gif wub.gif laugh.gif

(Vet ju inte ens hur en trädgårds-dammsugare ser ut, eller hur den används sleep.gif )
Eva i Skåne
Det låter inte så lite lockande med en lövsug

när jag tittar ut på 3000kvadrat täckt att bruna löv. smile.gif

Men jag misstänker att en trädgårdsdammsugare inte är avsedd för sådana mängder
och jag räfsar ju inte hela tomten unsure.gif

men lat är jag ju.... rolleyes.gif
Thora
Och ni kan nog aldrig gissa vad jag vill ha dammsugaren till????

Jo jag fick ett tips om att dammsuga upp det värsta av de fågelloppor som vi har fått i trädgården. de försvinner aldrig och jag tänkte göra ett försök på trädäcket och gräsmattan allra närmast. Det finns oanade användningsområden.

Tack för alla svar!!! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon