Full version: Lobelia
Magdis
Jag har sått frön till lobelia som ska hänga i ampel. Fröna skulle inte täckas över utan bara tryckas till lätt mot jordytan. Jag tryckte till de första fröna men sen fick jag lägga av med det för dte blev bara gröt. Det var en vecka sen jag sådde och fortfarande ligger fröna bara kvar och ser ut som om de ska förvandlas till gröt när som helst. Ska det vara så?
Fredi
Det kan ta två-tre veckor för lobelior att gro.

Lobeliafröer är små. Gröten du hänvisar till kanske är ett material som fröerna packats i för att de skall vara lättare att hantera?
Fredi
För övrigt har mina vita lobelior börjat blomma nu... sad.gif

Aningen för tidigt.
Annlo
Jag fick ett tips här när jag skulle så mina lobelior.
Jag doppade en fuktad pennspets i fröna och doppade den i jorden och snurrade lite för att få av fröna.
Då kom de ned lite och det tog nog ca två veckor innan de grodde.

Så ge inte upp!

Annlouice
Magdis
Tack, det lät hoppfullt. Fröna såg ju väldigt stora ut men om det bara var ett packningsmaterial så är det ju inte så farligt som det såg ut med gröten. Jag får vänta lite till.
netaave
CITAT (Annlo @ 13-04-2005, 08:47)
Jag fick ett tips här när jag skulle så mina lobelior.
Jag doppade en fuktad pennspets i fröna och doppade den i jorden och snurrade lite för att få av fröna.
Då kom de ned lite och det tog nog ca två veckor innan de grodde.

Så ge inte upp!

Annlouice

Så gör jag också, det blir jättefina tuvor då, och det tar ett tag innan det händer nåt i krukan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon