AvalonC
12-04-2005, 22:58
Går det på något sätt flytta murgröna utan att förstöra den eftersom den "biter" fast i väggen med sina "hulligar".
Eller är det bättre att rota några skott och låta dem växa sig stora istället?
Vi har en murgröna som går längs hela framsidan av huset, men jag vill inte ha kvar den där. Dels för att vi ska måla huset och dels för att vi ska bygga altan där...
Men den är så stor så det känns synd att kasta bort en så gammal växt.
Några förslag????
Big Gardener
13-04-2005, 10:14
Min fråga är hur gammal murgrönan (Hedera helix) är och hur stor den är?
Det kan vara svårt att flytta en hel gammal murgröna och få den att etablera sig igen, framför allt för att murgrönans rötter ofta går ganska djupt och blir stora och tjocka med tiden. Visserligen är murgrönan tuff och klarar mycket men att hugga av tjocka rötter och få dessa att rota sig igen är svårt.
Jag föreslår att ni låter den leva vidare genom att göra nya plantor av den. Ta många sticklingar (med "hullingar" på) och låt dessa rota sig i krukor.
Plantera därefter ut på platser där de kan leva vidare. Det skadar inte att plantera flera plantor med lite avstånd eftersom de gärna växer ihop efter några år och snabbare täcker en vägg då.
Ett litet sidospår: Att murgrönor skadar väggar har länge varit omdiskuterat, men erfarenheter från gamla byggnader där murgrönor klängt under många decennier har visat på att det har varit tvärt om. I många fall har murgrönans täta bladverk skyddat väggarna från väder, vind och stark sol som annars hade utsatt väggen för erosion. Murgrönans sugrötter växer endast in i befintliga sprickor och håligheter, men utvidgar dem inte. I de fall där fuktskador och mögel uppkommer på fasader med murgröna har främsta orsaken oftast varit norrläge och konstruktionsfel snarare än murgrönan.
AvalonC
13-04-2005, 14:08
På min signaturbild finns tre katter, och till sist vårat hus...
Det är den gröna växten som växer bredvid dörren på vänster sida som vi måste ta bort.
Det är när man ska ta bort murgrönan som huste skadas, för då drar "hullingarna" med sig putsen på huset... Men det är inget att göra åt, för vi måste ta ner den...
men jag ska ta lite skott av den.. och så får vi se vad den tycker om att rota sig på nytt...
tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.