Full version: Hosta
Fredi
Jag satte en påse hostafröer för snart två månader sedan. På påsen står det att de gror bäst i ca 10 grader. Eftersom inget hände flyttade jag lådan till en varmare plats (halvvägs till komposten) och nu, en vecka senare, verkar det som om något är på väg att titta upp. Det verkar som om Johnsons luras när de talar om tio grader för grodd. huh.gif

På a-o-t:s såddlista står det att hosta skall gro varmt... och det är ju erfarna odlare som skrivit där.

Någon som kan bekräfta att de skall gro varmt? Någon teori om varför det står tio grader på påsen?
Helen i Piteå Zon 5
Hostafrön gror bäst vid ganska hög värme 22-25gr. brukar jag ha, det ska vara dessutom rätt fuktigt. Varför det stod 10gr. på påsen har jag ingen aning om, jag tycker det är en helt galen anvisning. Ska även tillägga att jag brukar ha fröna 1 dygn i vatten före sådden. /Helen
kerstin z5-6
JA `! + 22 o fukt -anvisningen på AOT är min -funkar bäst precis som Helen säger smile.gif
Fredi
Tack för svaren!

Några groddar har visat sig nu i den gamla sådden och nu vet jag hur jag skall hantera min andra påse med hostafröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon