l8p8
Hej!
Är det för sent att beskära en hibiskus (i linköpingstrakten) nu? Den står ganska mörkt så den har inte satt knopp...

Om det inte är för sent hur gör jag då för att rota sticklingarna?
Dom jag satte i vatten förra året stod tills det växte alger på dem utan antydan till rötter. De jag stack direkt i jord tvärdog - tynade långsamt bort... sad.gif

Tacksam för alla svar! smile.gif

Lotta
kopernikus
Nej då det är inte försent...
Jag har lyckats bäst med de som jag stuckit direkt i jorden med en påse över. Kan ta ett tag innan de tar sig men det brukar gå bra. Gör lite små hål så de inte ruttnar bara. Vattna på jorden när du satt dem å på med påsen bara. tongue.gif
l8p8
Tack!
Längtar redan hem så jag kan sätta igång... rolleyes.gif
/Lotta
160kvm stort hus
Hur mycket ska man beskära en hibiskus?

Min har blivit ganska stor coh lite "tanig" pga att jag var för feg förra året...

Har ärft den av min farmor så den får abselut inte dö!

Mvh G
rutis
Jag har bara lyckats rota dem i vatten, i jord torkar de bort. I vatten brukar de få stå rätt länge (man får byta emellanåt) och sen till slut brukar de bli fulla av vita knölar på den biten som står nere i vattnet, då är det dags att flytta över dem till jord. Det funkar i alla fall hemma hos mig.
Pia mitt i Skåne
Jag har bäst erfarenhet av att rota i jord. Bort med alla blad längs stammen, lämna bara 3-4 stycken i toppen. Låt sticklingen torka någon timme i snittytan så att den får en hinna där. Sedan planterar jag den i torv/jord (50/50). Hela krukan sätter jag i en plastpåse och stänger med ett gummiband. I påsen sticker jag ett sugrör som jag blåser i så fort jag passerar krukan. Då får sticklingen ett eget ballongväxthus. Detta får inte sättas direkt i solen för då blir sticklingen kokt.
Detta brukar fungera här hemma hos mig. De som jag har provat att rota i vatten har bara ruttnat.
rutis
Jag kanske har väldigt "icke ruttnings benäget" vatten? laugh.gif
l8p8
Ok!
Nu står jag här med sju långa (>2 dm) sticklingar med stora blad...

Hur långa ska jag göra dem, tror ni? De är helt gröna ända ner. Jag undrar om inte 4 blad är för många... Det blir stor yta att torka ut på!?

Ska testa påsmetoden! Är bombis på att mitt vatten är ruttningsbefrämjande!;)
/Lotta
Ciczi
Klipp bladen till 1/3dels storlek, rakt av med sax... så har den inte så mycket blad...

Ciczi
l8p8
Tack för hjälpen allihop!

Nu står det en prydlig rad med krukor i fönstret. Några med hela blad några med halva... Jag satte sugrör i några så det ser ut som hibiskuscocktail. laugh.gif

Nu ska jag puffa lite på dem ibland och hålla tummarna...

Lotta
Ciczi
CITAT (l8p8 @ 14-04-2005, 09:30)
Jag satte sugrör i några så det ser ut som hibiskuscocktail. laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Pia mitt i Skåne
CITAT (ciczi @ 14-04-2005, 11:24)
CITAT (l8p8 @ 14-04-2005, 09:30)
Jag satte sugrör i några så det ser ut som hibiskuscocktail. laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Ett litet tips: Det är inte läge att suga... sleep.gif rolleyes.gif laugh.gif
l8p8
Letade upp den här tråden för att tacka en gång till!
Det måste vara magiska råd man får på odla, för ALLA mina sticklingar lever fortfarande! biggrin.gif Till och med den jag satte i vatten, den fick fullt av små vita rotanlag och har nu fåtten egen kruka!

Tack tack tack! wub.gif wub.gif

Lyckliga Lotta

Vad ska jag göra med alla hibiskusar?? Trodde ju på större manfall... smile.gif
Pia mitt i Skåne
Så skoj att det lyckades. Vi känner oss stolta. sleep.gif
Du kan ju prova att stamma upp någon, eller att fläta ihop några stammar. Hibiscusar kan man väl inte ha för många av??? wub.gif
rutis
Så klart man inte kan ha för många! Det är bara bostaden som blir förliten! Se på mig! Har nyligen flyttat till hus för att få plats med alla! laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon