Victoria
Hej,

Vi har ett litet körsbärsträd (vet ej hur gammalt, ca 2 meter högt) som vi nu upptäckt att det har spruckit REJÄLT i stammen.
Barken har spruckit upp och fallit av och blottlaggt innerstammen. Vad kan skälet vara? Kan trädet vara sjukt? Vi har haft ohyra (troligtvis bladvändare) under minst två säsonger (innan bodde inte vi här) kan det ha med dem att göra? Jag har bilder, men vet inte hur jag ska lägga in dem, om någon vill se?
Cilla
Jag tittar gärna när du får in bilderna.

Djupa barksprickor är tyvärr vanliga på körsbär, men de brukar klara sig väl ändå. Nästa gång - köp E-plantmärkt träd så vet du att det är ett härdigt och virusfritt material, och njut tills vidare av att se att ditt körsbär antagligen kommer att klara sig ändå.

Du kan stärka trädet genom att ta bort grässvålen under kronan, lägga på kompost och naturlig gödsel samt att vattna under vår och sommar.
tomba
Skulle kanske vara skäl att skydda stammen mot den tidiga vårsolen så att inte fler sprickor uppstår. Äppelträden målas eller täcks tillfälligt med skuggande material (inte för tätt) då solen börjar värma tidigt på våren.
Må du få många och utsökta skördar av ditt träd. smile.gif
Yin o Yang
CITAT (Victoria @ 13-04-2005, 12:16)
Vi har ett litet körsbärsträd (vet ej hur gammalt, ca 2 meter högt) som vi nu upptäckt att det har spruckit REJÄLT i stammen.

Vi råkade ut för samma sak (hjälpte inte att det var E-plantemärkt sad.gif ), men enligt vår trädgårdsförening klarar sig trädet ändå. Vi fick vår första skörd förra sommaren - jättegoda och riktigt många smile.gif
Cilla
Alltid intressant att få veta när problem uppstår med E-plantmärkt material - skriv mer om sånt när ni har exempel!

Jag har ett ca 25årigt körsbär som har det mesta ett körsbär kan ha av problem; stympat, gummiflöde, 3 m lång stamspricka och fläks upp lite varje år, blom- och grentorka, mycket torr och mager mark, skuggigt läge bakom en gran. Så har det varit i alla 10 år jag bott här.

Det står i kanten av tomten och böjer sina blomgrenar över stigen och bjuder promenerare på körsbär, och så länge det klarar det och lär mig något om körsbärssjukdomar får det vara kvar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon