Victoria
Hej,

Jag har snödroppar i en rabbat och tulpaner i gräsmattan (?!) som jag vill plantera om. När kan man gräva upp dessa lökar, så fort blommning är över eller först till hösten? Problemet är att jag inte kommer hitta varken snödroppar eller tulpanerna i gräsmattan till hösten då det inte finns blast att gå efter + att i snödroppsrabatten kommer det hunnit upp massa annat som man inte vill "föstöra". Hur bär jag mig åt på smidigast sätt att få upp tulpanlökarna. Gräsmattor är inte så lätta att gräva i och det kan ju sitta rätt djupt. Jag vill ju helst bara kunna lägga tillbaka grästovan? Vill inte ha dessa lökväxter i gräsmattan. Stör det dessa blommor hemskt mycket om jag gör detta direkt efter blomning?
titti49zon6
Du kan gräva upp lökarna när dom blommat ,snödropparna kan du plantera där du vill ha dom-bäst att planter in green,fast det går bra att plantera ut lökarna också.......tulpanerna kan du sätta på en skuggig plats över sommaren och plantera ut till hösten ,det gör inget att bladen vissnar
näringen går tillbaks ned i löken smile.gif
svanqvistj
Hejsan!

Nu är jag absoult ingen expert, snarare nybörjare. Jag har haft trädgård sedan hösten 2002, men jag har i alla fall flyttat tulpaner ur gräsmattan med bra resultat.

Jag skar ner i gräsmattan med en spade i en ring runt de utblommade tulpanerna (jag tog dem direkt efter blomning, när all blast var kvar) och baxade sedan upp en rejäl jordkocka med spaden som hävstång. Denna delade jag försiktigt och plockade ut lökar med blast och allt.

Om jag förstått saken rätt så är det viktigt att blasten är kvar så att näringen som är i där går tillbaks i löken när blasten vissnar.

Efter detta förvarades lökarna mörkt och torrt (lerkruka i garaget) och planterades ut på hösten. De skall inte planteras om direkt igen (det läste jag i en trädgårdsbok). De blommade jättefint i fjol. Det som blev kvar av jorden och gräset stoppade jag förstås tillbaks i "hålet", det dröjde inte länge förrän "såret" var helt läkt. Snödroppar har jag inte prövat.

Nettan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon