Full version: Mbr
Virgo
Hur frkar jag mbr enklast och snabbast nu?
KURT
1. Rotskott

2. Avlggare

3. Sticklingar

Vill man vara sker s kr man flera metoder parallellt, men det enda frsonande jag kan se med mbr r att den brukar bli grn mycket tidigt p vren, annars r den ju inte s rolig.
mulle
Vaddr... Mbrsbuskar r ju yviga och vackra och fina p besvrliga platser som andra buskar ratar!
Mulle
Anna_Panna
Vad r det fr fel p mbr? Vi funderar p en mbrshck, men har inte riktigt bestmt oss nnu. Den verkar enkel och bra, tycker jag. Och ska visst grnska tidigt p vren.

Men, n har vi mjlighet att ndra oss!
Hannele
CITAT (KURT @ 13-04-2005, 13:18)
annars r den ju inte s rolig.

Mbr passar bra till formklippning.

Drake.

Mbrshund och hund.
Milex
Hftigt Hannele smile.gif
Virgo
Gr det att skra av grenar och stta dom i vatten tills det kommer rtter och sen plantera?
Cilla
Det r lttare att f rtter med Kurts tips. Att sticka vedartade vxter i vatten r nstan alltid det smsta sttet att f fram rtter, ven om det gr p de mest starkvxande arterna. Om man vljer sticklingfrkning (som inte r lika skert som avlggare) r det bttre med sandblandad, ogdslad jord (sjord i handeln) eller ren sand (som man vattnar).
Hannele
CITAT (Milex @ 13-04-2005, 18:28)
Hftigt Hannele   smile.gif

Ja, visst r det det! En bermd trdgrd i Skne.

Man kan stoppa mbrssticklingar direkt i jorden.
Virgo
CITAT

D ska jag gra det, med lite olika sorters jord. Ska ven testa som Kurt skriver.

D fr jag se vilket som gav bsta resultat
KURT
CITAT (Virgo @ 14-04-2005, 00:32)
CITAT

D ska jag gra det, med lite olika sorters jord. Ska ven testa som Kurt skriver.

D fr jag se vilket som gav bsta resultat

Avlggare r ju skrare, men man kan ju f mnga fler plantor med sticklingar, om man skter dem s att de rotar sig.
Virgo
Jag ska klippa av en massa p hcken och har en massa tomma krukor, s det blir nog en mbrhckodling. Det finns en massa "hl" i hcken s jag ska trycka ner ngra grena utefter marken. Ska bli intressant hur det hela utvecklar sig.
Tack fr svaren och det r ju roligt att ven stlla en frga och f svar av kunniga "hckar" laugh.gif
Hannele
CITAT (Virgo @ 14-04-2005, 11:47)
Det finns en massa "hl" i hcken s jag ska trycka ner ngra grena utefter marken.

Lata jag skulle stoppa sticklingarna direkt p vxtplatsen i hlen.
Lycka till.
Virgo
jod det ska jag ox gra.

o tack fr pminnelsen
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon