Vi har rätt sandig jord på vår tomt när man kommer igenom det översta 40-50 centimeterslagret med matjord. Som jag har förstått det så betyder det att jag borde lägga ner planerna på att plantera prydnadsaplar och istället satsa på tex prydnadskörsbär. Dessa tycker jag dock har fel storlek, alldeles för storväxta eller små eller för dålig härdighet eftersom jag bor i z 3.
Det jag funderar på är om man kan dra några slutsatser av att vi redan har ett antal storväxta äppel- och päronträd i trädgården. De verkar ju trivas, betyder det att även prydnadsaplar kan trivas?
Varför skulle inte prydnadsapel kunna växa i sandig jord? Brist på dränering kan ju vara problematiskt för endel träd, men sällan det omvända.
Big Gardener
13-04-2005, 12:25
Kurt har rätt.
Ofta utvecklas prydnadsaplarna sig t.o.m. bättre än vanliga fruktaplar vid lättare jord. Har märkt detta framför allt när det gäller två sorter av paradisäpple: Malus 'John Downie' och 'Professor Sprenger'
Nämen, det låter ju alldeles perfekt! Det är nämligen John Downie jag siktit in mig på! Tack för hoppet!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.