västgöte
13-04-2005, 11:55
Finns det någon av er trädgårdsrävar som känner till var man kan köpa ett citronträd i Alingsås trakten? Min fru fyller strax år och jag skulle vilja glädja henne med just ett sådant... (Ett rejält dito)
/Jag
kristerh
14-04-2005, 11:07
har du nåt Bauhaus varuhus i närheten så har de sådana, köpte själv en cumquat (stavning) och ett citronträd, bägge var 1 m höga och kostade 499:- st
krister
ninnisky
14-04-2005, 21:55
CITAT (västgöte @ 13-04-2005, 12:55)
Finns det någon av er trädgårdsrävar som känner till var man kan köpa ett citronträd i Alingsås trakten? Min fru fyller strax år och jag skulle vilja glädja henne med just ett sådant... (Ett rejält dito)
/Jag

Kolla på Blomsterlandet vid Rondellen - de har säkert
TeliaNet
14-04-2005, 22:05
citrus limon, citron, är lite 'gnällig' då den är mer krävande.
citrus kräver ca 10*c + mycket ljus i vintervilan.
om kraven inte uppfylls så tappar den bladen och blomning kan utebli.
jag är inte säker på att ni kan uppfylla de kraven.
den sorten som lämpar sig mest till privatpersoner är citrus citrofortunella mitis, calamondin. den klara lite högre temp under vintervilan och blommar mer, lättskött.
det är även den som är vanligast.
kolla blomsterlandet, de är riktigt billiga.
kristerh
15-04-2005, 15:17
CITAT (TeliaNet @ 14-04-2005, 23:05)
jag är inte säker på att ni kan uppfylla de kraven.
Och hur vet du det?

jag har belysning som min 35åriga citron
trivs utmärkt med till vintern, fäller inte ett blad
krister
västgöte
21-04-2005, 14:51
Tack för tips! Dessämre har mina ansträngningar än så länge varit fruktlösa;) Blomsterlandet ringde jag, men tyvärr...(Iofs lät expediten föga engagerad, pryo kanske?) Bauhaus kollade jag via webben men med nedslående resultat.
Fascinerande kristerh att ditt träd är så pass gammalt.
Värdefull info likaså att dom kan vara lite "kinkiga".
/Jag igen
Åsa - Alingsås
21-04-2005, 16:14
Har du hört med Jordnära? Annars kanske någon blomsteraffär kan fixa?
MVH, Åsa
ninnisky
21-04-2005, 21:06
CITAT (västgöte @ 13-04-2005, 12:55)
/Jag

Om du inte har hittat något än --- kolla på Hallbergs Blommor på hörnan vid torget i A-ås
Bauhaus Bäckebol hade så sent som i eftermiddags. Även IKEA -deras var stora
men inte så jättefräscha
Ingrid på Västkusten
23-04-2005, 09:07
Ett rejält ett i Sverige - då är det Väla Plantor i Väla Helsingborg som gäller. Inget annat....:-) och då är det rejäla doningar.
Bauhaus annars som alla sagt tidigare. Jag köpte själv ett par i vintras som fortfarande lever.
Köpecitrusplantor är lite kinkiga överlag i början. Får man dem att leva och må bra det första året så är det fotast inget problem sedan med dem. men dte är första året som är värst. Nu menar jag itne frösådda ditos. Jag tycker själv avv citroner på egen rot är mkt mera lättskötta. Har numera tre små Ponderoa lemon på egna rötter - den blommar och sätter frkt på egna rötter som knappt två tvärhänder hög. Tyvärr är det Tyskland som gäller för anskaffning. .
Om det inte är för sent - jag såg ett enormt citronträd på Mölnlycke Garden Center. Säkert jättedyrt.
Ingrid på Västkusten
25-04-2005, 15:06
åhh i Mölnlycke! Ett stenkast ifrån mig ;-))))
Hälsar Ingrid
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 25-04-2005, 16:06)
åhh i Mölnlycke! Ett stenkast ifrån mig ;-))))
Hälsar Ingrid
Sno nu inte födelsedagspresenten för "västgöte" Ingrid"!
den lilla bladlusen
09-05-2005, 20:05
Fruktaffären vid torget bredvid glassbaren har Kumquat plantor nu, köpte en av tre där i veckan. De ska eventuellt ta in Citron och Oliv, de är väldigt trevliga så pratar du med dem är jag övertygad om att de gör det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.