Full version: Klematisen lever!?!
Jill-Ulrika
Jag tror jag är alldeles för snabb på att döma ut mina växter. Var helt tvärsäker på att min clematis som stått i en kruka på balkongen hela vintern utan något över sig, gått till växthimlen men det hade den inte blink.gif

Så nu är jag alldeles nipprigt rädd att göra något förhastat bara genom att titta eller peta för mycket på den.

Vad ska jag ta mig till för att den ska trivas och ta sig på bästa sätt? Klippa ner, byta till större kruka och isåfall när eller bara låta den vara?
kristerh
Klematis brukar klara sig utmärkt i kruka, jag har haft ett flertal som jag gjort så med, jag skulle låta den vara, klamatisen brukar inte bli så stor första året så om du planterade den förra året kan du se fram emot en blomrik sommar wink.gif om du skall ge den en större kruka gör det nu innan den börjar växa på allvar, den älskar oxså att få benmjöl, massor brukar jag ge mina.
krister
Jill-Ulrika
Tack för svaret, ska genast byta till en större kruka och sticka iväg och leta reda på benmjöl: När vill den ha benmjölet? Och ska jag verkligen inte ta bort de kvistar som ser nästan döda ut? Bara klippa lite?
kristerh
Benmjölet häller du på nu, sedan får den sakta näring av den hela säsongen, krafsa ner det lite lätt under jordytan annars kan det lätt börja lukta. Det kommer ofta nytt på de grenar man tror är döda, om du skall klippa beror på vilken slags klematis du har, om den blommar på fjolårets grenar skall du inte klippa, om den blommar på årets så kan du klippa ner den om du vill.
krister
Diabolique
Min Klematis planterade jag i en 10-litershink när jag köpte den förra året.
Jag trodde att den skulle blomma först i år, men den blommade redan på sensommaren förra året.

Den har blivit lite skadad av köden i vinter (vissa delar är döda), men den har fått många nya skott som växer snabbt.

Det verkar som om den blommar på de nya skotten, eller hur?
I så fall borde den ju blomma även i år. *hoppas* rolleyes.gif
Eftersom den redan har satt fart med att växa så väntar jag med att plantera om den tills nästa vår. Den verkar ju må bra.

Vad tror ni att det är för sort?
Jag har tappart bort lappen, men jag misstänker att det är någon hybrid av något slag...

Diabolique
Nu hittade jag lappen av en slump. smile.gif
Det är en Clematis Köningskind.

Läste på Odla.nu att den ska vara långsamväxande och därför passande för krukodling, men på lappen så står det "The plant is very fast growing"...

Och så står det på internet att den ska vara lila, men min är väl ändå blå, vad jag kan se...

Vem kan man lita på?

Måste jag skydda den mot tillfälliga frostnätter, trots att den har stått ute hela vintern?

Och hur är det med de från blomsterhandeln?
De har ju stått ute i vått och torrt ett bra tag nu.
Och de tar inte in eller skyddar sina klematis på nätterna (de som jobbar i blomsterhandeln).
Dessutom har ju mina fått nya större krukor, hade jag inte köpt dem så hade de fått klara nättrena i små plastkrukor...

Hur ska jag göra?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon