kristerh
13-04-2005, 12:50
Har nu fått mina höstanemoner jag beställde från odla, det fanns inga instruktioner om planteringsdjup, är det någon som vet?
krister
kristerh
14-04-2005, 08:55
finns det ingen som vet?
trodde vi hade gott om experter här på odla
krister
titti49zon6
14-04-2005, 09:10
Eftersom den är krukodlad skall den sättas lika djupt som den står i
krukan ....tror jag i alla fall,det är vad jag har kunnat läsa mig till
kristerh
14-04-2005, 11:03
fast det var inga krukodlade, det var bara rotknölar
krister
Om du inte har för avsikt att plantera dem halv meter ner i backen så tror jag inte att det spelar så himla stor roll med några cm hit eller dit, de lär komma upp ändå...
Mvh
Fenja
Låt gärna knölarna ligga i vatten ett dygn före plantering. Planteras ca 5 cm djupt, fördriv ev i krukor, lite för kallt ute i rabatterna ännu med ev frostrisk. Är inte vinterhärdiga, gräv upp i höst, förvara i torvmull.
CITAT (Kajsa @ 14-04-2005, 19:52)
Är inte vinterhärdiga, gräv upp i höst, förvara i torvmull.
Är inte höstanemon vinterhärdig??
Helen i Piteå Zon 5
14-04-2005, 19:03
Jo, nog är Höstanemonerna vinterhärdiga ! Dom ska planteras på våren så att dom hinner rota sig ordentligt innan vintern. / Helen
Tack! trodde att jag missuppfattat det hela.
CarinaA
14-04-2005, 20:17
Min höstanemons-planta från Odla satte jag ner 10-15 cm, så att översta delen hamnade strax under jordytan. Jag hittade heller inte nåt om hur djupt, men tänkte att den kommer nog i höst ändå... Hoppas jag!
C
Jag grävde oxå ner mina så som dem satt i krukan (höjden)
Lycka till med dina anemoner du kommer att bli helt salig i dom
Jag best oxå från odla ,satte mina först förra året och jag vill bara ha flera
kristerh
15-04-2005, 09:51
CITAT (Exotic @ 14-04-2005, 22:52)
Jag grävde oxå ner mina så som dem satt i krukan (höjden)
Lycka till med dina anemoner du kommer att bli helt salig i dom
Jag best oxå från odla ,satte mina först förra året och jag vill bara ha flera

Nu har jag planterat på ca 5cm djup, känner på mig att det är lagom.
de såg jättefina ut, någon hade redan fått ett litet blad.
krister
Menade inte den vanliga perenna höstanemonen, där en del sorter kan bli upp till 1,5 m. Den är vinterhärdig ( Anemon hupehensis)
Men Anemone coronaria som odla hade i sitt knöl och lök paket, " kan ibland övervintra i södra Sverige " ser jag nu att dom skrivit.
Dom ggr jag provat har jag tagit upp knölarna.
CITAT (Kajsa @ 15-04-2005, 12:11)
Menade inte den vanliga perenna höstanemonen, där en del sorter kan bli upp till 1,5 m. Den är vinterhärdig ( Anemon hupehensis)
Men Anemone coronaria som odla hade i sitt knöl och lök paket, " kan ibland övervintra i södra Sverige " ser jag nu att dom skrivit.
Dom ggr jag provat har jag tagit upp knölarna.
Aha! Och jag blev fundersam om dom höstanemonerna som är med i perennerbjudandet behövde grävas upp på hösten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.